Related Posts with Thumbnails

Thanks yang Jadi Followers blog Ni...

Friday 7 January 2011

Sakit hati sangat

Ni Cerita malam tadi, kalau ingat memang marah sangat-sangat. Marah kesal dan pelik juga ada perangai manusia sebegitu. Tak pelik lah kalau ada sesetengah kita sebagai pelanggan akan terkeluar juga ayat ni
"Baru jadi cashier dah sombong kalau jadi manager macamanalah sombongnya"
Bukan nak merendahkan kerjaya mereka, tapi sikap mereka yang merendahkan kerjaya mereka.
Ini bukan semua tapi segelintir dari mereka jer, tak kiralah bangsa apa.
kadang-kadang bangsa asing lagi menghargai kita sebagai pelanggan, mungkin mereka berfikiran mereka juga akan jadi pelanggan jika di tempat lain.

Macam biasa, kalau nak belanja dapur ke Giant kota Damansaralah tempat paling senang & dekat ngan rumah. Kali ni tak lah belanja banyak sangat macam awal bulan. Cuma ada beberapa barang dapur yang dah abis, dan kebetulan nak cari barang lain. Malam tadi pelanggan Giant tak lah ramai sangat.
Jadi que kat cashier pun tak sesak.  Dalam satu cashier paling ramai yang que pun 3 orang.

Aku ambik cashier nombor 11, masa aku tengah que tunggu turn nak bayar barang. Aku nampak Supervisor cashier ni tengah tolong dia scan barang. Budak ni pulak tengah packing barang-barang pelanggan tadi.
Aku rasa budak ni dalam umur 23, tak dapat agak dengan tepat berapa umurnya sebab dengan makeup yang cam nak ke Dinner sungguh nampak lebih berusia dari umurnya.

Bila sampai turn aku dia take over counter balik. Cara dia scan barang macam kena kejar anjing, nak cepat. Bila tarik plastik nak pack barang semua berterabur, sakit hati pulak tengok cashier macam ni. Bukan nak kejar apapun, tapi buat kerja kelam kelibut geram sangat. Apa yang nak dikejar sangat tak taulah.

Cara dia packing barang pun buat sakit hati sangat, kapas muka dia campur dengan clorox baju.
Clorox baju yang aku beli cap Giant jer mana ada seal atas dia, gi campur dengan kapas muka.
Kalau clorok tu terbuka ker..tumpah ker...dapat ganti balik ker barang yang rosak tu..???
Erm..budak baru ke ni..?? tak kan benda ni tak tau beza.
Aku diam lagi lah. Tapi aku asingkan benda tu depan-depan dia, perasan tak perasan lantak lah ada aku kisah..???? Sangat-sangat sakit hati bila barang-barang yang dia packing tu kelam kelibut  cam cara dia buat kerja tu geram sangat-sangat.
Yang paling aku sakit hati bila telur di campurkan dengan botol rebena.
Auchhh.....!!!! masa ni tahap sabar aku dah sampai hujung dah, tapi tak adalah nak sound marah-marah.
Aku bagi tau "dik janganlah campur dengan botol rebena tu pecah telur nanti"
Tanpa maaf dan dengan kasarnya dia keluarkan botol tu dari plastik telur + muka yang dah macam apa ntah tu. Masa budak tu keluarkan botol rebena dengan kasar dan kelam kabut tu dia ter 'scan' sekali lagi botol rebena tuh. Tau je lah kalau dah ter'scan' second time surelah kena kena potong satu kan.
Nak betulkan balik bukan boleh suka-suka hati kena panggil supervisor pulak.
Bila lampu berkelip-kelip lambat pulak si supervisor datang lagi lah cuka si cashier ni tadi...

Belum habis lagi tau..ni part nak bayar pulak. Kali ni Mr Hubby nak bayar pakai CC
(Credit card)
punyalah lama tunggu tup-tup dia kata CC Mr Hubby Decline, Mr Hubby kata tak mungkin declined.
Cashier ni beria-ia bagi tau CC tu decline, Mr Hubby tukar CC lain erm..macam tadi juga. Punyalah tunggu
lama dia kata decline juga. Mr Hubby kata tak mungkin decline. Cashier ni kata berkali-kali yang CC aku decline dengan kuatnya sampai customer belakang yang que tu terjengah-jengah.
Malu sangat-sangat. Macamlah we all tak ada duit sangat. Last-last Mr Hubby bagi card Maybank card.
Aku tak rasa dia tekan machine tu yang betul masa CC tu masuk. Kalau sebelum ni ada yang bayar pakai debit card then Mr hubby bayar pakai Visa dia tak tukar setting tu memang tak boleh buat transaction lah.
Mustahil CC kami decline sebab kita orang buat cara Amex. Maksudnya kalau amex berapa pakai bulan tu kena bayar full taka da bayar separuh-separuh. So memang sangat-sangat yakin yang CC tu tak decline.

Geram punya pasal, Mr Hubby terus call bank CC tu. Dah agak dah, bank kata tak ada transaction lansung.
Tapi macam dimalukan pulak dengan cashier yang kerja cam apa tu. Kalau marah aku tegur pasal telur dengan botol rebena tu memang tak patutlah. Selama aku berbelanja walau kat mana-mana tak pernah telur dicampurkan dengan barang lain. Tak kan kena tegur sikit dah buat muka.

Macamana ya kadang-kadang kita tak termengumpat derang ni, kadang-kadang yang bersembang dia sama dia lain, yang tak senyum lansung lain, yang buat kerja kelam kabut lain. Buat hati sakit jer. Sebab kita yang keluarkan duit. Bukan minta derang bayar pun. Tapi masih ada lagi Cashier yang manis-manis
bila bekerja, manis budi bahasa, manis tersenyum, manis bercakap walaupun muka tu tak berapa manis..tapi sedap mata memandang.

Sapapun kita, apapun kerjaya kita, tinggi ker rendah ker kita tetap manusia yang ada hati dan perasaan.
Kalau kita rasakita  tak boleh nak bagi komitmen dalam kerja-kerja yang melibatkan orang ramai ni. baik tak payah dari menyakitkan hati orang atau pun buat orang nak mengumpat jer.
Buat nambah dosa kan..??

Lokasi Giant Kota Damansara,
Line 11,
Nama Cashier  NORYUSMALIZA
Tarikh 6 Januari 2011, 
Waktu: 10 pm

No comments: