Related Posts with Thumbnails

Thanks yang Jadi Followers blog Ni...

Sunday, 2 June 2013

Sekadar luahan buat Makcik


Dah seminggu berlalu.
Tapi serius saya teringat-ingat aja apa yang makcik tu cakap.

Saya tak kenal tapi sedara katanya.
Dia kenal mak ayah saya.
Jumpa masa majlis nikah sepupu saya baru-baru ni.

Dia duduk sebelah saya masa majlis nikah.

Makcik: Ni kan anak XXX kan...? 
Me: (senyum aja...)
Makcik: Dah ada anak...?
Me: Belum lagi.. belum ada rezeki
Makcik: Iya...? dah berapa tahun
Me: Dah sepuluh tahun cik... (senyum lagi...)
Makcik: Astagfirullah...!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
 (cuba tgk tanda seruan tu banyak tak..?? makcik tu istigfar kuat gila.....)
Me: Ada rezeki Insyallah... 
(Dalam hati geram sebab macam saya buat dosa disebabkan tak ada anak...)

Serius makcik tu cakap kuat & sangat terkejut kononnya..

Makcik 
Janganlah cakap macam tu.
Semua ni urusan Allah yang dah ditulis di Luh Mahfuz..
Kalau saya kata saya plan kang makcik fengsan terus agaknya.. ha..ha.. (pujuk hati..)
Lagipun makcik ada anak cucu.
Makcik tak tau ketentuan Allah akan datang macamana kan...?
kalau Allah tetapkan cucu makcik sama macam saya macamana..?
Tak kan makcik nak maki hamun anak cucu makcik tu disebabkan tak ada anak  kan..?
Jadi makcik.. 
Lain kali kalau jumpa orang macam saya janganlah mencemuh ya.
Jangan pandai-pandai suruh orang tu buat itu buat ini.
Jangan sampai memaksa ya Makcik..
Makcik pun tak tau kan mungkin orang tu dah berusaha.
Mana Makcik tau kan...?

Lagi satu Makcik.
Makcik mungkin tak tahu orang-orang macam saya tak semua tertekan.
Saya gembira dengan kehidupan saya.
Saya menikmati kehidupan saya setiap waktu dengan positif.
Banyak benda yang saya ada kelebihan..
kalau saya cakap nanti Makcik kata saya riak pulak.

Tapi Makcik saya nak juga bagi tau...

Saya bebas nak mengaji  Al Quran tiap waktu yang saya nak
tanpa gangguan.
Saya boleh Khatam Al Quran dalam masa 2 minggu 
yang saya rasa mustahil orang yang ada anak boleh buat.
Allhamdulillah Makcik saya pernah buat kurang 2 minggu saya dah khatam.
Saya yakin ini kelebihan orang-orang macam saya.
Apa lagi saya tak bekerja.
Kan Makcik tanya tak kerja..? tak ada anak.. saya buat apa kat rumah..?
Inilah antara kerja-kerja saya makcik.
Bunyi macam Riak kan.. 
Saya tak Riak tapi saya sedeh bila Makcik persoalkan ketentuan Allah

Makcik..
Saya boleh bangun malam bila-bila masa tanpa rasa penat atau fikir esok saya mengantuk
untuk abdikan sepertiga malam saya pada Allah
Saya boleh beribadat tanpa gangguan.
Saya tak kata anak tu gangguan ya Makcik... 
tapi kalau seorang fokus itu lebih kan..
Saya boleh puasa bila-bila masa bila suami saya izinkan.
Tak perlu fikir masak untuk sesiapa siang hari.

Makcik..
Mungkin ini kelebihan hidup saya yang sangat saya hargai Makcik, bila saya belum ada anak.
Saya percaya ramai ibu-ibu yang rindui zaman mereka belum ada anak.
Rindu kebebasan waktu mereka solo.
Tak percaya cuba Makcik tanya anak-anak makcik yang dah ada anak..
Saya yakin jawapannya Makcik..

Makcik..
Kata Makcik tak takut ker suami khawin lagi tak ada anak..?
Makcik...
Yang ada anak berderet pun suami khawin lain..
Untuk setakat ini tak pernah ada kehendak dari suami saya makcik..
Walaupun saya pernah tanya dan cadangkan.
Saya sendiri cadangkan dengan Mak Mertua saya Makcik.
Makcik tau apa kata Mak mertua saya...?

"Mak pun tak nak dimadu buat apa suruh orang lain bermadu... kalau bahagia macamni Allhamdulillah..."

Mak Mertua saya tak pernah pun paksa anak lelakinya khawin lagi Makcik sebab dia pun tahu dia ada ramai cucu perempuan.
Mak mertua saya tak ada pun cakap benda yang sakitkan hati saya.
Jadi...
Kenapa orang lain pulak ya yang sakit hati sebab saya belum ada anak..?

Makcik..
Walaupun saya tak ada anak saya tetap gembira.
Gembira dan Reda dengan ketentuan Allah..

Tak apa Makcik..
Walaupun saya geram dengan kata-kata makcik tapi saya dah maafkan makcik.
Saya dah telan lumat-lumat kata-kata makcik walaupun saya terngiang-ngiang lagi.
Nanti saya sumbat telinga saya dengan kapas ya Makcik bagi hilang suara makcik.
Saya tak suka nada Makcik sebut Astagfirullah tu..
Dahlah kuat.. nada Makcik macam saya buat dosa besar pulak.
Astagfirullah (sebut dalam hati dengan lemah lembut..) 
Semoga Allah mengampunkan dosa saya atas luahan saya ni.




7 comments:

Nooriah Abdullah said...

assalamualiakum Qis..sabar lah ya semua tu dah di tentukan ALLAH ada anak ke takde kita masih hamba ALLAH,kena mengabdikan diri kepadaNYA, dan yg macam Qis ni lebih santai beramal kan, pedulikan ckp makcik tu, akak harap akak tidak menyakitkan hati Qis ya, dan kalau ada pun maafkan akak ya mungkin tak sengaja je kot heee sebab setiap insan macam kita tak sunyi dari membuat salah..

Balqis Nazid said...

salam kak... manusia ni macam2 yang kadang2 kita tak dapat jangka kan apa yang dia nak cakap kan...?

Tak adalah kak.. tak ada apa yang nak di maafkan... saya pun minta maaf kalau2 ada sakitkan hati atau buat salah dengan akak

Suria Lekatlekitgurl said...

pastut istifar balik kuat2 kat dia.. cakap, takkan la makcik tak tau.. ada orang seumur hidup kawen pun tak ada anak, lagi dahsyat berbanding saya baru sepuluh tahun.. biar dia terasa sampai di urat saraf paling halus pulak

hainom OKje said...

Hehe...walaupun ada kepedasan disitu tapi ada kelawakkannya Balqis...
Betul tu...kita tak merasa dan kita takkan dapat merasai perasaan itu...
Tak mengapalah Balqis...moga Allah akan memberikan zuriat nanti atas kesabaran awak!
Jangan putus asa yeh!

hainom OKje said...

Hehe...walaupun ada kepedasan disitu tapi ada kelawakkannya Balqis...
Betul tu...kita tak merasa dan kita takkan dapat merasai perasaan itu...
Tak mengapalah Balqis...moga Allah akan memberikan zuriat nanti atas kesabaran awak!
Jangan putus asa yeh!

Balqis Nazid said...

Suria..

kalau saya mengucap balik takut makcik tu pengsan pulak.. hi...hi.. tapi kalau dia buat lagi bila2 rasa nak buat jugalah he..he...

Balqis Nazid said...

hainom..

Ahahaa...!! kan..?? makcik tu bosan kot tu yang buat lawak.. hak..hak..

Allhamdulillah yang penting kita positif kan...