Related Posts with Thumbnails

Thanks yang Jadi Followers blog Ni...

Thursday 6 June 2013

Pie Labu


Labu dari Mak Mertua.
Nak masak lemak saya tak suka, walaupun suami suka sangat.
ha..ha... tak aci tak..? bila tukang masak tak suka terus tak masak 
Nak buat bubur dah selalu sangat.

Tetiba terasa nak makan pie.
Pie labu.
Jom try pie labu versi saya

Bahan-bahan doh:

- 170gm butter (saya guna unsalted butter)
- 50gm gula icing 
-1 biji telur 
-1 sudu kecil esen vanilla
- 290 tepung gandum

Cara-cara:

- Butter dipukul bersama gula dengan menggunakan senduk kayu
- Bila dah sebati masukkan telur dan esen vanilla
- masukkan tepung sedikit demi sedikit.
(saya uli menggunakan tangan)
- Uli sehingga jadi doh yang lembut
- canai doh diatas acuan pie


Bahan-bahan inti:

- Labu (buang kulit, potong kecil basuh dan toskan)
- Gula (saya guna gula kabung dan sedikit gula pasir)
- Sedikit cinnamon (pilihan tak letak pun tak apa)
- Daun pandan
- 1 sudu kecil tepung jagung
- 1/3 cawan air

Cara-Cara:
- Masukan labu dan air didalam periuk
- Masukan juga gula kabung dan gula pasir
- Bila sudah sedikit lembut masukan serbuk cinnamon dan daun pandan
- Tunggu hingga labu betul-betul lembut
- Bila sudah lembut masukan tepung jagung
- Gaul rata dan matikan api
- Tuangkan atas doh yang sudah dicanai dan bakar pada suhu 170'c selama 40 minit
(ikut kepanasan oven masing-masing)

Pertama kali buat pie labu.
Memang sedap.
Sedap sangat, rasa nak mengulang lagi.
Nyum...nyum...






4 comments:

Umm AA said...

akak kalau labu nie suka pengat dan sira jer..lain tak pernah cuba..heheh

Balqis Nazid said...

Sis Ummu bolehlah try ni.. sedap... he..he...

Nor Azlina Yusof said...

Kak balqis..akak harus masuk masterchef thn dpn..nanti dah jd jiran saya..boleh saya jd food tester bila abg nazid outstn..hahaha

Balqis Nazid said...

ahahhaaa... lom tarap mastercep lah win... masak suka2 bolehlah... nama nak masuk mastercep x layak lagi... kang gigil2 pegang kuali sudip..