Related Posts with Thumbnails

Thanks yang Jadi Followers blog Ni...

Thursday 23 May 2013

Bergedil kentang



Antara favorite saya dan suami.
Tak semestinya makan dengan soto, kalau masak sup pun saya buat bergedil.
Bergedil saya tak ada ayam atau daging.
Saya suka yang asli
He..he.. selera masing-masing..boleh ikut kehendak sendiri

Ni bergedil versi saya

Bahan-bahan:

- kentang 3 biji (dapat dalam 10-12 biji)
- daun sup
- bawang goreng
- ketumbar (dikisar jangan terlalu halus)
- sedikit lada sulah (kalau tak nak pun tak apa)
- sedikit garam
- telur (untuk mengoreng bergedil)

Cara-cara:

- Ketang di rebus sehingga empuk 
- angkat dan toskan sebelum dilecek halus
- campurkan garam dan lada sulah
- setelah sebati dan cukup perisa, masukan bawang goreng dan daun sup
- bulat-bulankan dan bentukan kecil-kecil
-celupkan dengan telur dan goreng dalam minyak yang panas
- bila sudah kekuning-kuningan angkat dan hidangkan.

Selamat mencuba





6 comments:

bicara mak dara said...

wahhhhhhhhhh sodapnyooooooooooooooo... mintak cikittttttttttttttttttttt

munna said...

sedapnya... kesukaan munna juga... tapi buatnya malas sangat....

Balqis Nazid said...

mak dara....
mehlah datang kita makan berjemaah..

Balqis Nazid said...

Munna... sedapkan..? kena rajin sebab yang beli tu tepung aja lebih tak kick...

Unknown said...

nak try jugak lah versi polos ni Qis best kan baru pure kentang heee

Balqis Nazid said...

kak Nooriah..mesti kena cuba yang polos ni..