Related Posts with Thumbnails

Thanks yang Jadi Followers blog Ni...

Saturday 18 May 2013

Cheese tart blueberry

Tiap kali saya buat Cheese tart saya suka ikut
  Resepi Cheese Tart ini
Beberapa kali saya buat tak pernah menghampakan.
Sedap & mudah

Buat untuk kenduri anak saudara belah suami baru-baru ni.

Sedap he..he.
(bagi can puji diri sendiri ek...)

Resepi:

Bahan-bahan untuk doh

- 170gm majerin atau butter (saya guna butter)
- 50gm gula icing (selalunya saya kurangkan jadi 40gm)
- 1 biji telur gred C
- 1 sudu kecil esen vanilla
- Tepung gandum
- Acuan tart

Cara-cara:

- pukul majerin/butter menggunakan senduk kayu atau spatula
- Masukan telur dan esen vanila & kacau lagi
- masukan tepung sedikit demi sedikit dan uli hingga menjadi doh yang lembut
(kuantiti tepung bergantung kepada kelembutan doh)
- simpan dalam peti ais semalama untuk mendapatkan doh yang baik 
(saya tak simpan..lepas uli terus cetak atas acuan)
- bakar pada suu 170'c dalam 20-25 minit
(bergantung pada oven masing-masing)
- bila siap dibakar keluarkan dari acuan dan biarkan sejuk.
(saya selalu buat dalam kuantiti yang banyak sebab crust/shell ni boleh tahan lama)

Cheese cream:
- 25 gm cream cheese 
(keluarkan cream cheese 20-30 minit sebelum digunakan )
- 50 gm gula kastor/halus
- 1 biji telur saiz B
-1/2 sudu teh esen vanilla atau esen lemon

cara-cara:

- Putar cream cheese dan gula hingga sebati
- Masukan telur dan esen vanila 
- Putar lagi hingga berkrim

* dengan menggunakan piping beg, pancitkan filling yang kita suka strawbery, blueberry atau apa aja didalam crust/shell yang benar-benar sejuk tadi.
Kemudian isikan cheese cream didalam piping beg ( untuk memudahkan dan tak comot) dan pancitkan keatas crust/shell yang telah siap diisi dengan filling tadi.
kemudian lukislah mengikut creativiti masing-masing.
Bakar dengan suhu  170'c 5-10 minit, sentuh dengan hujung jari. jika tidak melekat mananya sudah masak.

Untuk resepi lebih detail boleh singgah di blog
 Resepi Cheese Tart






No comments: