Related Posts with Thumbnails

Thanks yang Jadi Followers blog Ni...

Saturday 22 January 2011

Rindu pada yang tiada

By Balqis Nazid on Wednesday, July 8, 2009 at 3:16am
 (Copy from FB ~ Note)

Dah lama aku tak merasa rindu yang amat sangat pada yang telah tiada..

Hari ini rindu itu bertandang lagi..rindu yang tidak ada hujungnya, rindu yang merobek2 tangkai hati ini.
Apatah lagi tika magrib menjelang..sayup azan berkumandang argh.. sebaknya..dada..
teringat saat-saat manis yang sentiasa basah diingatan ini, mungkin tidak aku lupakan hingga akhir hayat aku..meskipun kenangan demi kenangan datang dan pergi
Alhamdulillah dipenghujung usianya aku masih sempat berbakti..meskipun tiada komunikasi antara kami.
Cuma aku yang tak jemu berbisik ditelinganya, kadang2 aku akan bisikkan syahadah..kadang2 aku bacakan ayat kursi..dan kadang aku memberikan kata2 semangat untuk dia. Cuma air mata dan anggukkan kepalanya sahaja yang menghubungkan komunikasi kami..

 Tuhan lebih sayangkan dia..sebab itu dia tidak diberi derita yang lama, akhirnya dia pergi pada hari yang sepatutnya dia berangkat keTanah Suci..

Yang membuatkan aku terkilan hingga ke hari ini, semasa dia dijemput pulang aku dalam perjalanan ke Tabung Haji Kelana Jaya untuk menghantar Nenda kesayanganku untuk menjadi tetamu allah.. sedari awal perjalanan hati aku berdebar tidak karuan..panggilan aku untuk bertanyakan keadaan Dia tak satu pun dijawap..mereka yang mengikuti rombongan kami ke Kuala Lumpur juga mengunci mulut dari memberitahu aku..alasannya aku terlalu emosional..

Siapa yang tak emosi kalau org yang kita sayang dijemput ilahi..lebih2 lagi bila kita bersama dari kecil hingga aku menginjak remaja. Aku cuma diberitahu bila panggilan aku dijawap oleh ayah..aku bertanya dimana mak..ayah kata mak tengah menguruskan jenazah..bayangkan waktu itu keadaan aku. Aku terus meraung tanpa memperdulikan org yang ada disitu..

"sabar" cuma itu yang mampu dikata oleh Nazid. Dia minta agar aku bertenang kerana Nenda akan menjadi tetamu allah..

Sepanjang perjalanan dari Ayer Keruh ke Kuala Lumpur aku cuma menangis..menangis..dan menangis..
aku tidak sempat melihat arwah untuk yang terakhir kali. Terkilan..sangat terkilan..
Sampai di Tabung Haji Kelana Jaya, baru Nazid tersedar bahawa org yang dalam edah selepas kematian haram melalukan Haji..Semua terdiam..sedangkan semuanya merahsiakan dari Nenda kononnya
tak mahu emosi Nenda terganggu dengan berita ini..Aku bertambah sedeh..
bagaimana harus dsiampaikan pada Nenda tentang pemergiannya...
Aku tak mampu memandang keliling yang ada..yang aku tahu menangis..dan menangis..
Rupanya Tabung Haji telah diberitahu. Mereka sepakat membawa Nenda ke pejabat Tabung Haji..biarlah Pegawai itu sendiri yang memberitahu berita ini..aku takut Nenda rebah..aku jadi terlalu takut jika Nenda tidak boleh menerima hakikat yang ditahun itu bukan rezekinya menjadi tetamu Allah..

Bertahun2 menghimpun rezeki, akhirnya dugaan besar yang datang...rupanya aku silap..Nenda jadi terlalu kuat menghadapi ujian ini..tidak ada setitis pun air matanya yang gugur.hanya anggukan kecil yanga aku lihat..kuatnya Nenda menghadap ujianmu Yaallah..mungkin dia menangis dihati siapa tahu..
Berpuluh tahun hidup bersama dengan susah senang mustahil tidak sedeh..

Aku akan sentiasa merindui setiap apa yang arwah lakukan semasa hayatnya..usai mandi arwah akan menyikat rambutnya di pintu dapur sebelum dia mengaji sementara zohor tiba. Bau minyak rambutnya seakan-akan tidak pernah hilang. Begitu juga dengan suara Arwah mengaji seolah-olah arwah masih diawangan. Bangku biru yang arwah buatkan untuk aku masih utuh meskipun sudah 22 tahun berlalu.
Al -Quran yang aku baca bersama-sama Arwah juga masih kaku disitu.Paling meruntun hati bila aku terpandang basikal jaguar miliknya. Basikal itu masih sempurna meskipun usianya hampir 50 tahun..dengan basikal itulah arwah selalu menggendung aku ke Pekan, dengan basikal itu jugalah aku belajar membawa basikal berpalang..sudahlah besar berat pulak tu..tapi dengan basikal Jaguar itulah Arwah dikenali. Arwah dan seorang arwah datuk saudaraku akan berbasikal kemana saja mereka pergi meskipun Ke
Tanjung Labuh.. yang jaraknya hampir 20 KM dari rumahnya..

Bukan arwah tidak mahu menunggang motor alasannya berbasikal menyihatkan badan...
Alhamdulillah arwah memang tidak pernah sakit, cuma dihujung usianya 5 hari sebelum arwah pergi baru kami dapt tahu yang arwah menghidap "Kanser paru-paru tahap kritikal"

Mungkin Allah tidak mahu arwah menderita lebih lama..selang 5 hari arwah sakit dia dijemput allah selepas subuh di Hospital Besar Batu Pahat..

Ya Allah tempatkanlah Allahyarham HJ Sayuti Haron dikalangan orang2 yang beriman dan Soleh..

Terimalah segala amalan-amalannya...amin...

Al- Fatihah untuknya...

Amin..

.

No comments: