Related Posts with Thumbnails

Thanks yang Jadi Followers blog Ni...

Sunday 3 January 2010

New Year With M.nasir

2nd Jan  2010

New year with M.Nasir...
kenapa...??? x percaya ker...ahhahaaaa... ya lah aku date ngan M.Nasir
erm..tipu jer...tgk Konsert "Bagaikan Sakti" M.Nasir & Siti Nurhaliza at Esplanade, singapore tapi aku tgk depan TV jer hi..hi..
Semalam masa kat Kedah ingat nak tgk tapi sibuk berjalan kesana sini takut x sempat..malam penat sure tdo awal...
So tadi baru berkesempatan tgk.. Adusss..!!!! aku ngan MR Hubby memang minat gilosss kat mamat ni..
Mula2 siti perform.. oklah lagu2 dia..ada yang aku minat ada yang biasa2 jer..
tapi lagu "Rindu" tetap menjadi fevret MR Hubby...ala2 padang pasir skit...

11/2 hour after siti perfomed,  my idola come & start with his Concerts
tapi sebelum tu dia duet ngan Siti untuk lagu "Mawarku & Ghazal Untuk Rabiah"
dulu aku ingat xada sapa yang boleh ganti tempat Jamal duet with M.Nasir ni..
xsangka sedap sangat Siti bawak lagu ni...terangkat seh...
Lagu "Mawarku tu buat teringat jaman muda2 ler...masa tu lagu ni Siti ngan 2BY2 duet..
meletop gilosssss....
1st Song  solo M.Nasir nyanyi lagu "Hati Emas"
x silap lagu ni masa dia dengan kumpulan kembara dulu
Syooknya..tenaga dia masih maintain, muka still nampak young..tak meleret2 terpesona sekejap...

"Kembara

Puas sudah ku mengembara
Ke mana perginya oh! cahaya

Mencari hati emas bukannya mudah
Mungkin selamanya takkan aku temui"


"Sahabat Gua" for the 2nd song..masa M.Nasir nyanyi lagu ni dia dah mula naik sheh dah..
biasalah kalau dia buat konsert dia akan joget yang macam bersilat tu...M.Nasir kata joget tu dia belajar ngan Mak dia...ahahhaaaa....satu Esplanade ketawa..lawak juga dia nih..
Erm...satu2 lagu tu dia jadikan panjang sampai ambik masa lebih dari 5 minit...tapi syokkkk woooo...ni kalau "Mohram" ada lagi gerek beb...

"Berapa banyak bintang di langit

Engkau hafali ya Sahibul Kahfi
Tak akan sama bintang yang satu ini
Yang kau kenali di dalam hati
Terang walaupun dia tersembunyi
Cemburukan matahari
Cahaya berseri-seri
Jika engkau kenali
Kita ditakdirkan lari
Jauh dari kezaliman
Terperangkap dalam gua ini
Hingga masa Tuhan tunjuk kebenaran" 

He..he..lagu yang aku tunggu2.. " Srikandi Cintaku"
Dulu kumpulan "Bloodshed" yang nyanyi..seingat aku lagu ni dah lama sangat..
masa umur aku 11 tahun aku dah dengar lagu ni..skg umur aku dah angka 3+ lamakan...???
tapi still menyengat lagi.. Masa "Bloodshed" yang nyanyi versi Rock jiwang
then bila M.Nasir yang bawak dia masukan element Keroncong sikit...
Sedapnya lagu ni...
“perutusan berdarah kuterima…gugur kuntum di tengah halaman
medan ini kurasakan sepi terpaku pilu”
ku semaikan pepohon kemboja dan bunganya adalah hatiku..
semadilah dalam kedamaian semangatmu tetap bersamaku”

"Sentuhan Listrikmu.."
Erm...tak tau nak kata apa...lagu2 M.Nasir ni memang best2 lerrr....
cuma lirik2 lagu dia agak susah skit nak faham..kalau x betul2 memahami
Bisakah aku bertanya padamu


"Dari mana datang sayang ini
Dari redup matamu
Atau bisikan mesra
Adakah kerna sentuhan listrikmu
Membuat ku terus berjanji
Hati ini hanya untukmu saja
Sentuhanmu bukan datang dari
Dunia materi
Terasa ini pernah mengusikku
Bagai de javu
Ku rindu sentuhanmu
Ku damba sentuhanmu
Tiada lain yang ku inginkan
Hanyalah
Hanya sentuhanmu..."

Lagu ni paling femes hujung tahun 80an..penyanyi asalnya "Allahyarham Sudirman Hj Arshad"
Malam ni baru aku tahu yang pencipta lagu “milik siapa gadis ini” nyanyian "Allahyarham Sudirman" tu
Ciptaan M.Nasir..
Erm.. bila Pencipta M.Nasir, Nyanyian M.Nasir..  terbuai2 perasaan ni sekejap..
"milik siapakah gadis ini

wajah lembut bagaikan sutera
ingin hatinya kumiliki
apakan terdaya
adakah kan terdaya
milik siapakah hati ini
bagai berkurun lama kesepian
ingin aku mencurahkan kasih
kepada yang sudi
adakah ia sudi"
Masa Allahyarham Sudirman nyanyi lagu ni kat Muzik2 tahun berapa ntah aku x ingat masa tu aku kecik lagi..dia bawak lighter..

Lepas tu dia nyanyi lagu "Juwita" M.nasir kata lagu ni ntuk pompuan jer… Terus teringat kat Rozita Che wan model kat video klip lagu ni..aku rasa masa ni Rozita tu cantik sangat… pheewiiitttt...!!!!!
"Bagaimanakah aku gambarkan

Rasa yang membakar jiwaku
Tiada kata yang tak cliche
Bagai habis bahasa bermutu
sedang engkau teristimewa buat diriku
Ilham tugu taj mahal
Didirikan...."

Next song  "Mentera Semerah Padi"  lagu semangat ni.. cuba dengar betul2
"Hei! kersani mengalir lah dikau

menjadi raksa
mengisi belikat punggungku
Agar aku bisa berdiri
Tegap dan segak
Bagaikan laksmana Melayu
Hei! sepuluh helai daun sirih
Ku gentas bersama
Bunga cengkih jadilah dikau
Darah merah pekat
Mengisi uratku
Agar bisa aku berlangkah
Gagah dan tampan
Bagaikan sijantan yang berkokok
Di mana bumi ku pijak
Di situ langit ku junjung
Alang-alang menyeluk pekasam
Biar sampai ke pangkal lengan
Aku seru mentera pusakaku
Mentera semerah padi
dimana bumi dipijak disitu langit di junjung…
alang2 menyeluk pekasam biar sampai ke pangkal lengan…
oh….oh…”



Raikan cinta ~ lagu fevret MR Hubby, dia suka sangat lagu nih..
"Berapa dalam harus kugali tanah ini harus kugali
Untuk bertemu permata nilai sejati nilai sejati
Baru kupulang ke kampung sentosaku
Baru tercapai segala maksudku
Perahuku menghala ke hulu kuala jua kusua, jua kusua...
Kau lihat aku, aku pula lihat dia samakah kita ?
Ke sana ke sini lari-lari kecil
Bagai Siti Hajar mencari air
Terpancur sinar di kering pasir
Bekas hentakan kudus kaki Ismail
Mari mawarku raikan cinta
tanpa cintaNya kita tiada
Mawar cinta mawarku abadi
Cinta pemilik segala Jadi
mari mawarku raikan cinta
Kerana cinta kita abadi
Mawar cinta mawarku sejati
Cinta pemilik segala Jadi..."


and....akhirnya lagu fevret aku M.Nasir nyanyi juga...ntah ek..aku rasa lagu ni sedap sangat..
"ADA"
"Ribut datang memperkosa
Sesak nyawa dalam jiwa
Bila roti kering
Jalan pulang
Yang kau fikirkan
Habis dilarikan
Habis dilarikan mergastua
Dalam kecewa
Dihimpit rasa
Lapar dan dahaga
Sajian susu ikan merah
Suara pengalaman
Mendamaikan
Tanji gelora yang sempat singgah
Kau hilang pertimbangan untuk pastikan
Apakah kau sedar atau dilamun khayalan
Dalam hutan
Ada taman
Dan dalam taman
Ada puterinya
Dalam baju
Ada cinta
Dan dalam cinta
Ada segala-galanya
Dalam awan
Ada hujan
Dan dalam hujan
Ada lautan
Dalam aku
Ada dia
Dan dalam dia
Ada kita ada semua...."

Bagaikan sakti duet siti & M.nasir.. lagu dari filem Puteri Gunung Ledang, Masa ni aku ngan MR Hubby tgk wayang cerita "Puteri Gunung Ledang" ni, selepas cerita "Embun" ni cerita Melayu yang aku tgk kat wayang..sebab....????? sebab ada M.Nasir hi...hi...

Duet wif siti again
"Dua insan..."
Lagu lama M.Nasir ngan Yunizar Hussin..
tapi ngan Siti pun not bad juga...

Lagu baru ciptaan M.Nasir lirik By Siti Nurhaliza “ Hanya Semalam..
Catcthy lagu ni..sedap juga..ala2 lagu lama.. eh..makin lama makin sedaplah lagu ni..
lagu penutup..
3 jam jerk konsert derang ni…

Hi..hi…kena layan lagi sampai 10hb ni, nak tgk M.Nasir lagi...
tapi rasa dah banyak kena Potong,  erm..oklah..bayar RM 10 untuk berkali2 tgk
lagi berbaloi kalau dapat tgk Live..
Lama daaa...tunggu "konsert 1 wajah M.Nasir" yang tertangguh tu..

No comments: