Related Posts with Thumbnails

Thanks yang Jadi Followers blog Ni...

Saturday 16 January 2010

"Kening 50sen & Grooming"

Apa tajuk ni..??? Kening 50sen bagai..
he..he..aku cuma nak berkongsi pengalaman jer..
La ni aku nak story pasal "grooming" dulu.. dulu masa kat Jb ada gak aku g "Grooming" class ni.
Simple Grooming lah..biasanya dia tekankan cara pemakaian & penampilan kita.
Selain tu ada gak aku baca skit2 dalam magazine.. Actually bagus juga kelas ni bagi yang bekerja dengan orang ramai, ataupun mereka yang suka jaga penampilan. Tak semestinya kena pakai mahal2 atau brand2 baru nampak vouge kan..?? kadang2 apa yang kita pakai mahal ker murah tu depends cara penyampaian kita dalam penampilan.. selain tu boleh lah dipraktikan sikit2


Aku bagi contohlah paling simple..pakaian paling formal perempuan kalau ker office sure baju kurung..
bukan x cantik baju kurung ni..aku suka sangat..selain comfort baju kurung juga paling fleksibel..
Tapi janganlah pakai baju kurung yang corak bunga2 tu pakai ngan tudung corak ntah apa2 kan..
dah lah baju bercorak kena plak tudung bercorak..adeiiii...!!! dah macam pokok berjalan 
lepas tu pakai plak warna yang sangat kontra, kan nampak pelik tuh..
baju kurung bunga2 kaler merah + tudung corak2 kaler hitam... janganlah..jangan pakai macam tu..
bukan apa..nampak macam pagi2 tak sempat nak match2 kan baju ngan tudung..
so cara paling selamat sediakan tudung warna "cream" kalau pakai ulang2 kali pun xada org perasan & "cream' memang masuk dengan semua warna & corak..
Bukan baju kurung jer..kalau blouse pun sama..ada plak yang pakai baju kelabu ngan tudung hitam...ayooooo..!!! sangat x menarik dan rasa lucu sangat..may be dia rasa dah ok kut.. tapi kan cantik kalau dia pakai tudung bercorak yang dipadankan ngna baju polos tu kan..nampak segar jer..
Lepas tu rasa kesian lah kalau dia pakai2 barang "brand" bukan apa..barang2 tu akan jadi nampak murah..
beli mahal2 tapi kalau x kena gaya..tak nampak mahalnya barang tu..


Tu contoh paling simplelah..sebenarnya cara pembawakan diri kita pun boleh mempengaruhi cara kita berpakaian..terpulang masing2 ada yang suka simple..ada yang suka vouge..ada yang sempoiii..yang penting kena kemas.
Dahlah pakai traksuit jerk g "mall" pas tu rambut cm tak siap..berserabut..
alahai..janganlah cam tu "perempuan..."
erm..sure ada yang kata "alah tak kisahlah...yang penting poket tebal..apa ada pada pakaian...???"
huh..jawapan org malas tu.. kalau poket tebal pun tapi org tgk selekeh jerk lagi kesian kan....


Satu lagi..perempuan ni pada aku semua memang cantik2..ciptaan allah tak ada yang tak cantik..
semua cantik & sempurna..walaupun ada yang gemuk..kurus..tinggi rendah & sebagainya..
tetap cantik pada aku..tapi kadang dicacatkan dengan kening 50sen, (he..he..aku pinjam bahasa makeup artis Zulfazdly tu) kening yang halus kalau lukis segaris celak..erm...kadang tak terkatalah..
memasing punya pendapatkan.. kalau dia rasa cantik kita nak kata apa kan...dah lah halusss..pas tu plak dilukis melengkung kebawah.. tau tak bila kita pakai celak melengkung (kata Zulfazdly ambik duit syiling 50sen tu tekap jer kat kening tu yang dapat nama kening 50sen) muka akan jadi sedeh. Cuba tgk kening " Rita rudaini, Nisdawati..Erra" cantikan..tebal tapi berbentuk..nampak cantikan..?? kemas x payah lukis2 dengan celak..just ambik mascara yang sama warna ngan kening sapu skit2 biar x nampak serabut..
Sebenarnya bila muka "chubby" kening plak halus segaris celak, lepas tu bedak cam tak hengat gitu kan muka jadi lagi kesian..
lebih kesian dari pakai baju merah ngan tudung kelabu.. kalau muka kita kecik kening halus mungkin sesuai..
tapi kalau muka kita bulat, chubby tolonglah jauhkan......


Atually banyak lagi yang aku belajar, walaupun aku tak praktikan semuanya..
tapi yang basic2 tu bolehlah ikut. Aku pun bukan berfesyen sangat. Tapi ikutlah juga2 mana petua supaya kita nampak menyerlah walaupun dengan baju pasar malam kan..


Macam aku cakap tadilah..ada yang selesa macam tu, ada yang rasa cantik dengan rambut cam tak sikat tu..
ikut selera lah..aku setakat berkongsi pengalaman..

No comments: