Related Posts with Thumbnails

Thanks yang Jadi Followers blog Ni...

Friday 11 June 2010

Asam pedas kepala ikan Melaka style

Lama sangat gantung periuk sampai satu tahap kemaruk nak masak..simple-simple pun tak apalah, janji air tangan sendiri. Hari ni aku dah plan nak masak
"asam pedas kepala ikan merah - Melaka style"
dengar pun cam terliur kan...lom rasa teranggakt punyalah...hu..hu..perasan betul aku ni kan..???
Nasib baik kat sini masih ada dapur, barang-barang cam periuk, kuali, senduk, sudip dah awal-awal aku bawak dari KL. Semua memang dah lengkap, cuma tak ada gas jer he..he..
dapur pulak dah lama tak pakai coz penyewa lama dulu memang tak masak.
So tak tau elok ker tak...bocor ke tak getah dari dapur  ke tong gas tu..
Mr Hubby suh aku cek sendiri esok. Uisss...bertuahnya kalau aku berani.
Memag tak berani., nak pasang kepala gas pun aku tak berani,  Nak suh cek pulak...
takutnya tetiba gas meletop ha..ha..alasan tak logik.
Tapi ya aku memang takut nak tutup atau nak pasang kepala gas tu..
Dulu kalau gas abis tunggu Mr hubby buka kepala gas tu, then bila gas sampai pun tunggu dia pasangkan kepala gas tu kat tong gas tu.
Penghantar gas biasanya akan hantar sampai depan pintu jer,  tak masuk umah dan tak akan suruh hantar sampai dapur, Suami tak ada lagi pun aku sorang. Takut pun ya juga...
so Mr hubby baliklah baru kepala gas tu di pasang he..he..kalau lewat tak masaklah...beli siap-siap
Memang tak berani sebab takut ~~boleh pakai tak alasan ni..???

Sebelum tu aku ke pasar Kipmart Tampoi beli barang-barang basah & sedikit sayur. Beli barang nak masak hari ni jer. coz peti sejuk tak ada. Beli kepala ikan, sayur bayam, bawang merah, bawang putih & halia.
beli bahan-bahan penting jer sebab kalau tinggal balik KL tak ada sapa guna.

So apalagi jom mulakan misi kita...

Tumis dulu bahan-bahan yang dah di blender.
Bawang putih, bawang merah, halia, lengkuas & lada kering.
Sebelum menumis bahan-bahan blender, tumis dulu halba
untuk menambahkan aromanya..

Memandangkan aku masak tak guna ajinomoto
maka cuma masukan sedikit garam dan secubit gula sahaja.
masukan juga asam jawa

kacang bendi & tomato xnak letak pun boleh..
kalau letak lagi sedap
kalau suka boleh masuka juga sawi asin

Bila rasa dah cukup..gulai dah mendidih baru masukan
kepala ikan, tomato, kacang bendi, daun kunyit dan daun limau purut

Taaaddaaaa....!!!!
Asam pedas kepala ikan ~Melaka style
kalau nak bagi pekat & pedas lagi boleh tambahkan lada hitam
dan kerisik

Sayur bayam goreng
(banyak bawang he..he..)

Tunggu sat Mr Hubby balik baru balun sesama ngan adik aku. perghhh..!! memang terangkat.
Terangkat sebab memang dah lama tak masak ker atau sebab memang sedap tak taulah he...he..
kang kata sedap orang kata aku perasan pulak. Saja nak puji diri sendiri & nak bagi credit lepas berhempas pulas ngan penuh kasih sayang kat dapur hu...hu...
Memang best sesangat..rasa puas lah dapat makan air angan sendiri..sebab dah lama sangat makan luar sejak sebelum ke Langkawi sampai la ni kat Mr Hubby ada job kat Pontian.
Erm..plan esok nak masak apa plak ek...memang giant nak masak ni...
jap lagi fikirkan apa nak masak esok...mana tau tetiba terajin nak masak yang macam pulak kan..???
kalau terajinlah..kalau tak masak sardin sambal, telur dadar, ngan sambal belacan pun nikmat tu kan...
Apapun tunggu esok ek...








1 comment:

ravishingpeacock said...

tgk pon da terangkat..kapa laplak tgk gamba 2 huhu