Related Posts with Thumbnails

Thanks yang Jadi Followers blog Ni...

Wednesday, 30 June 2010

Hati yang terusik

بِسْـــــــــــــــــمِ اﷲِارَّحْمَنِ ارَّحِيمَ

Dah 2 hari aku block wall Facebook aku dari kawan-kawan. Terusik sangat hati ni dengan satu komen tu.
Tak sangka pulak sampai macam ni sekali hati aku terusik. Liang libu hati ni menahan walang yang bersarang.
Ada kawan-kawan yang perasan aku dah block wall tu. derang tanya kenapa..aku jawap
"aku terasa hati dengan satu komen tu"
Jujurnya memang terusik sangat hati ni. Dah lah komen tu public semua orang boleh baca, kalau mereka baca pasti akan salah anggap dengan aku. Ada gak yang sempat tanya aku pasal komen tu..
tapi entahlah..mungkin hari tu aku lebih sensitif kot...
Oklah..cerita ni mula dengan status aku pasal bola kat facebook (FB). Untuk pengetahuan semua inilah status pertama pasal bola sejak 'Piala Dunia' ni..selalunya aku komen kawan-kawan punya status pasal bola, kali ni aku sendiri update status aku tu pasal bola. memandangkan malam tu German  (favorite group) main so aku pun tulislah pasal bola kat status aku ni.. Lagi pun sejak 'Piala Dunia' dah mula sejak 2 minggu barulah kali ni betul-betul aku nak tengok bola. Kan sebelum ni aku kat JB, rumah JB aku mana ada TV. Sebelum dok rumah JB aku dok hotel 2 minggu, masa kat hotel tu bola tak start lagi. Memang excited sikitlah malam tu.. So adalah 2, 3 orang kawan-kawan FB aku yang komen pasal bola. Havoc gaklah wall aku tu..
maklumlah German VS England tu..kadang-kadang seronokan bila kawan-kawan komen status kita ni.
Yang komen tu pun bukan tak kenal pun, kenal sesangat..lagilah meriah jadinya.
Tetiba ada satu komen ni macam out of topik plak. Bukan tak suka ngan topik yang di komen tu.
Ya lah kita ni tgh havoc komen-komen pasal bola tetiba termasuk bab lain plak. Juga bukan aku tak terima teguran tu...  senang hati aku terima teguran tu dan bila aku jawap secara jujur lain pulak tafsiran yang di beri...
Ya allah..sampai macam tu sekali tanggapannya pada jawapan aku. Rasa bersalah pun ada dalam hati ni..
napalah mulut aku gatal nak jawap komen tu, kenapa ek aku tak abaikan jerr..
Selama ni aku sangat susah untuk jadi marah, apatah lagi nak mengamuk tak tak tentu pasal. Kawan-kawan yang kenal aku tau sangat perangai aku. Marah macamana sekalipun paling-paling tak aku nangis jer..
memang jaranglah nak menjawap tengking-tengking, mengamuk ni. Sebab aku tak suka orang yang suka cakap menjerit-jerit atau yang cakap cam guruh..tak suka...tak suka... sebab selama aku jadi isteri
Mr Hubby aku ni tak sekalipun dia tinggikan suara walaupun "eh..!!!" sebab aku pun tak pernah cakap kuat dengan Mr Hubhy aku tu. Sampai kawan-kawan aku kata aku ni couple yang soooo...romantik sebab kalau cakap soft jerrr...
ya kerr..??? ya....sebab Mr Hubby kalau cakap dgn aku sangat sopan..kalau ada yang merajuk pun antara kami dia masih polite lagi. Tak pernahlah aku dengar kalau  dia marah-marah tinggikan suara tu..
So macamana orang tu boleh decide yang aku mengamuk..sedangkan bahasa yang aku gunakan tak ada pun menunjukan aku mengamuk.. malahan aku jawap "Insyaallah" lagi, erm..senang kata komen dia tu tak kena tempat...Lainlah kalau aku ni memang kaki bola yang sampai lupa semua.. Kalaupun malam tu aku tahajud lepas tgk bola tak akan sekalipun aku hebahkan atau tulis kat status aku..biarlah rahsia ni cuma Allah yang tahu. Lagipun kalau aku bermunajat pada allah memang tak perlu aku nak war-warkan..biarlah urusan tu hanya allah yang tahu. Kalau aku war-warkan bukankah akan menimbulkan sifat riak. Biarlah orang tgk aku cam ni...tgk aku cam hu...ha...hu..ha..tapi Insyaallah aku masih ingat..masih tahu kewajipannya.
Kadang-kadang bila sembang kat FB kawan-kawan akan tanya aku dah makan kerr...sekalipun aku berpuasa hari tu aku tetap akan jawap "dah..." sebab apa...???? sebab aku tak nak nanti kawan-kawan aku ingat aku nak menunjuk-nunjuk pulak. Tak sukalah nanti orang sangka kita ni buat baik, buat pahala nak menunjuk-ninjuk dah hilang berkat pahala tu kan...
so biarlah segala baik kita urusan kita dengan allah...
Lepas aku baca komen tu memang aku termenung...apakah komen tu satu gurauan..atau memang sengaja nak menyakitan hati aku. Apapun jawapannya aku ucapkan terima kasih. Tak semua orang boleh terima gurauan kita. Lagi-lagi kalau orang lain boleh menyalah artikan maksud gurauan tu pasti orang akan salah sangka dengan kita. Macam kawan-kawan yang dah terbaca memang tanya aku balik...
semuanya kata.."salah apa jawapan tu sampai komen macam tu" erm..macam tak logik kan kalau jawapan aku tu menunjukan yang aku  mengamuk2..Allahurabbi.....

Berkawan dalam alam nyata atau alam maya ni perlu ada sifat hormat menghormati, tak kiraah tua ke muda ker, budak ker..orang tua ker kena ada mahmudah. Lagi-lagi kalau kita masuk wall orang lain dalam FB ni ibaratnya kita masuk rumah orang dan tinggalkan komen. Kena ingat perasaan orang lain..kena tahu adab masuk rumah orang.Bukankah kita dididik untu beradap sedari kita kecil lagi,  Janganlah sesuka hati nak menuduh orang..kalau tak kena gaya boleh mendatangkan fitnah pada orang tu nanti. Kalau sampai mendatangkan fitnah boleh menjatuhkan maruah orang.
Susahnya kalau orang tak maafkan dosa yang kita buat kan....??? Kalau kita berbuat dosa dengan allah...kita cuma perlu bisik-bisik berdoa minta ampun pada allah..hanya kita dan allah sahaja yang tahu.
Bukankah Allah itu maha penyayang, maha pengampun dan maha memberi. Jika kita tak berhenti meminta keampunan dan bertaubat Insyaallah akan terampun dosa-dosa kita. Tetapi jika kita berdosa pada orang...kita kena jumpa orang tu..kena cakap apa salah kita..dan terpulanglah pada orang tu nak maafkan kita atau tidak. Kalau dosa tu tak dimaafkan pikullah kita dosa tu sampai akhirat kelak.
Ya allah jauhkanlah aku dari perkara-perkara yang mendekatkan dengan dosa mu, jauhkan aku dari azab api neraka mu ya Allah...

Hari ni aku pujuk diri sendiri, mungkin ada kekhilafan yang tak aku sedari maka ini balasan untuk aku. Manusia mana yang tak melakukan khilafkan..???
Hari ni aku cuba menjadi lebih positif, walaupun jauh sudut hati ni aku terlalu sedeh. Tapi aku harus kuat.
Rencam dunia beginilah..kadang-kadang kita gembira, kadang-kadang kita duka, kadang-kadang kita so-so jer. Apapun Alahmdulillah sekurang-kurangnya ini ingatan untuk aku juga. Lebih berhati-hati kala lidah membasahkan kata-kata, takut ada yang menyinggung dan tersinggung perasaan orang lain pula nanti.
Kalam Allah maha suci maha agung...kalam manusia tak lepas dari segala keburukan..
Semoga sifat memaafkan dan memberi kemaafan ini kekal dalam diri yang serba kekurangan ni. Semoga Allah terus memberi hidayah kepada kita semua dan kala kata-kata ini terhenti aku akan tersenyum seperti Kelmarin. amin...amin...amin...


Renungan bersama:
Al-Isra'a : 36

"Dan janganlah kamu mengikuti apa yang kamu tidak mempunyai pengetahuan tentangnya. Sesungguhnya pendengaran, penglihatan dan hati, semuanya itu akan diminta bertanggung jawabnya tentangnya"

Daripada Al-Nabari:

"Barangsiapa yang beriman kepada Allah S.W.T dan Hari Akhirat maka hendaklah ia mengucapkan perkara-perkara yang baik atau diam"






2 comments:

shila said...

sabar byk2 yer ita.....
kadang ada org memang cam tu....
Shila pun pernah tulis smthng bkat blog shila.... tgiba2 dpapat komen dia kata jatuhkan maruah suami....
begang gak terus padam komen tuh...
Susah bila ada org yg rasa diri mereka sgt perfect...
so x pandai nak jaga hati org lain...
Anyway...
sabar yer n ceria2 slalu...
Ita yg shila kenal memang slalu senyum n ceria,....

Balqis Nazid said...

thanks shiela...
gitulah kan manusia...
kadang-kadang kita plak jadi malu bila orang2 ni komen suka hati jer...depa tak tau hujung pangkal alih2 jer kan...