Related Posts with Thumbnails

Thanks yang Jadi Followers blog Ni...

Showing posts with label korea. Show all posts
Showing posts with label korea. Show all posts

Thursday, 29 May 2014

Assalamualaikum..



Assalamualaikum..
Lamanya tak jengah sini kan.
selalu singgah sekali lalu aja.
Nak tinggal komen pun tak dan.

Since pindah rumah baru last year line sangatlah siput.
Bila line dah siput Tuan tanah terus jadi mak siput malas aja nak update he..he..
Mulalah nak sentap bila line selalu slow ni.
Maka akan keluarlah ayat "napalah aku dok jauh sangat ni.."
Itu ayat masa sentap
Kalau tak sentap bersyukur sangat dengan apa yang suami dah sediakan.
Allhamdulillah.

3 bulan ni line nampak ada kemajuan.
Tapiiii...!!!
Stremix ke Unifi ker tetap tak dok lagi.
Gigihlah bergantung dengan celcom wifi ni.
Tak sehebat cik stremix & cik Unifi tapi sangat-sangat bersyukur he..he..

Lepas ni nak merajinkan dirilah hi..hi..
Eh..!! ada lagi ker yang nak singgah blog kita ni..

nah Tuan tanah belanja satu  gambar ek..

Gunung Seorak - Korea 
Pergi tahun lepas 2013 - November







Sunday, 18 November 2012

Namsan Tower

Wahh...!! selalu tengok kat TV aja, kali ni dapat pergi.
dari KL saya dah siapkan padlock untuk saya tinggalkan di namsan Tower ni.. 
Alah suka suka aja.. bukan selalu percaya sangat..

Untuk naik ke Namsan Tower saya pilih naik bus semasa pergi.
Dan naik cable car semasa turun.

Tapi Bus tak sampai atas, menapak ler lagi dengan jalan berbukit tu.
perghh...!! mencabar betullah..

Menara ni menjadi simbolik untuk Kota Seoul dengan ketinggian 4797 meter diatas permukaan laut
Selain Namsan Tower menara ini dikenali juga dengan nama Seoul Tower

Jom tengok gambar di Seoul Tower ni

Aduh naik bukit..
Sampai lapar saya dibuatnya..

Nampak tak uncle yang pakai baju belang-belang tu..?
dia jalan secara mengundur.. rasanya dalam 5cm setiap langkah dia tu.
lepas tu ramai pulak yang jadi pengikutnya termasuk saya sendiri jalan secara mengundur ha..ha..
Tapi rasa cepat sampai pulak..

Kami sampai matahari hampir terbenam sebab lama di Changdeokgung palace

Kagum sekejap... 
Banyak sungguh padlock, kelmarin masa di Busan Tower ingatkan dah banyak.
Rupanya sini lagi banyak

padlock dimana-mana..sampai bulat mataku ha..ha..

Macam-macam bentuk padlock.
Macam-macam juga kata-kata diatas padlock tu

Matahari terbenam..sangat cantik waktu ni subhanallah..

Namsan Tower Seoul

Ecececehhh...!! saya pun tak ketinggalan nak abadikan padlock kat sini

Saya bawak dari KL, kalau beli kat kedai-kedai dalam Namsan Tower ni agak mahal. 

macam-macam cara orang nak abadikan cinta mereka 

Padlock lagi

Ini saya punya...
Cincin tu masa saya beli di Cameron Highland.
Rm 10 aja siap ukir nama sekali 

Ada rezeki datang lagi saya nak cari padlock saya balik.
Disini banyak CCTV yang active. 
Dan satu kesalahan bila didapati mencabut dan membuang padlock orang lain.

Padlock lagi

Semakin malam semakin sejuk.
Gambar no 2 tu padlock yang dijadikan pokok krismas
ada lebih dari 5 pokok padlock

Agagaggaaagagagaa....!!!!
he..he...

Besarnya padlock ni

Tak cukup padlock tu dia periuk  & mug pun ada, ni kalau datang lagi. 
dari jauh dah nampak..kreatif idea ni..

Geram pulak tengok padlock yang banyak-banyak tu

Kalau sesiapa nak datang sini better bawak siap-siap padlock.
tak payah beli kat sana.
Yang saya survey padlock macam saya tu dalam RM 44
memang tak dinafikan Korea agak mahal serba serbi.
So nak jimat bawak jer dari malaysia, kalau tak nak padlock, bawaklah periuk belangan ke kuali ker,
senang nak cam dari jauh.. ha..ha..


Changdeokgung Palace


Ini antara yang saya tunggu-tunggu sangat nak pergi, Tak sabar nak rasa kehidupan
Dinaasti Joseon  (1392 - 1910), salah satu daripada 5 Istana di Seoul. 
Dibina oleh Raja Pengasas Dinasti Joseon, Lee Seong-Gye,
 Pada 1395 beliau telah memindahkan 
Ibu kota dari Gyeseong ke Seoul. ia terletak di tengah-tengah kota Seoul.

Dari stesyen Shinchon kami menuju ke Eljiro Samga, kemudian berjalan dalam 400 meter sebelum sampai ke Istana Changdeokgung Palace ini.

Lepas beberapa hujan kat Busan allhamdulillah Seoul panas
walaupun bukan panas melenting he..he..

Istiadat pertukaran pegawai


Pegawai yang bertugas petang tu


Antara Istana yang terbesar

Rasa macam balik ke Dinasti Joseon














Lebih dari setengah hari kami kat sini, selain Kawasan Istana yang besar, 
Banyak yang unik dan menarik perhatian kami.
Leka dibuatnya.
Ada lagi satu Istana lama kami pergi.
nanti saya updatekan dalam entry yang lain













Thursday, 11 October 2012

Tongdosa Temple - Busan

Dah nak sebulan balik baru terhegeh-hegeh nak sambung story he..he..

Hari ke 6 sebelum ke Seoul pagi tu saya ajak MH ke Tongdosan Temple. Tempat yang MH pernah pergi dulu.

Macam biasa prjalanan dimulakan dari 
Paradise Hotel - Heundai, Busan
Heundai Station - ambik line no 2, 
terus ke Seamyon exit line no 1.
Ambil train terus ke Nopodong, 
Exit line no 1 jalan terus akan jumpa Nopodong Bus station
Perjalanan ke Tongdosa Temple disambung dengan bus 
selama 20 minit sebelum sampai ke Tongdosa Bus Station 
Tiket pergi balik W2100 sehalas

Sampai bus station jalan kaki lebih kurang 15 minit sebelum sampai ke pintu utama 
Tongdosa Temple.
Bayaran masuk W3000.
Dari pintu utama tu kena sambung jalan kaki lagi hampir 2km, 
jauh sangat rasa bagi yang tak biasa jalan ni.
ha..ha..lenguh-lenguh kaki.

(ikut putaran jam)
1.Pintu masuk Tangdosa Temple untuk pejalan kaki 2. Signboard ke Tangdosa temple
3. Peta Tangdosa Temple (kawasan ni besar & luas)

Lebar sengeh sebelum tau kena jalan kaki jauh he..he..

Kiri kanan pokok-pokok yang saya kira cantik sangat.
Masa ni belum sepenuhnya autumn, kalau tak memang meriah kiri kanan pokok tu warna warni

Gerimis lebat masa ni.
Baju hujan tu kami beli sebelum masuk ke Tongdosa 

he..he..Chenta hati

 
Sampai juga akhirnya di pintu utama Tongdosa Temple 

klik sini untuk selanjutnya Tongdosa Temple

 
Ha..ha..ada cerita sebalik gambar ni..
Seboleh-boleh kami nak gambar berdua.
Saya kat atas tunggu MH setting camera kat bawah, tapi sebab tinggi ada ya tak sempat snap ha..ha..


Masa mula-mula masuk saya teruja sangat, rasa macam balik kezaman pemerintahan dulu-dulu.
Unik sangat bangunan yang ada dalam ni.
Kesemua bangunan dan tinggalan  dijaga dengan rapi dan masih dikekalkan dengan keadaan asalnya

Kebanyakannya yang datang sini untuk sembahyang.

Dimana-mana Malaysia tetap dihati :))

Walaupun dicat semula tetap mengikut struktur asalnya.

Sebenarnya tempat ni luas sangat & banyak sangat gambar-gambar yang kami ambil.
Tapi kami tak jelajah habis sebab masa tak mengizinkan.
Ini pun lebih dari setengah hari kami disini. Tau-tau adh pukul 3.
Kena cepat balik hotel balik sebab kami dah nak ke Seoul.
Perjalanan dengan KTX  (keretapi laju) Busan -Seoul mengambil masa hampir 3 jam 
Kalau dengan bas dalam 5 hingga 6 jam

Busan bus station,
sangat puntual waktu perjalannya.
kalau tiket pukul 10 pagi jangan ngada-ngada nak naik 10.05 pagi sebab masa tu bas dah jalan bye-bye ler jawapnya he..he..

Susah sangat nak jumpa tong sampah kat Korea ni.
Tapi sangat bersih walaupun tong sampah tak ada.
Saya sentiasa bekal plastik untuk semua sampah-sampah saya.
Plastik pun bekal dari KL 

Gambar bawah masa MH pergi Tongdosa tahun 2003 waktu winter

Dejavu katanya he..he..
Dulu pergi sendiri, sekarang berdua.
Bawah gambar tahun 2003.

Sedeh masa nak tinggalkan bandar Busan a.k.a bandar orang tua ni ( ini saya yang kata)
Sebab sangat susah jumpa budak apa lagi baby.
kebanyakannya orang tua-tua yang masih sihat-sihat.
Agaknya sebab semua tangga (tinggi-tinggi pulak tu) itu sebab kesihatan mereka bagus.
Kami rasa selamat dimana-mana.
Cuma mereka suka meneka saya orang Indonesia,
Mungkin sebab Indonesia agak ramai disini (bekerja)
dan mungkin saya bertudung.
Hampir 6 hari disini saya saya tak jumpa pelancung malaysia, kecuali pelancung dari Indonesia
Mungkin sebab kedudukannya agak jauh dari Seoul.
Tapi
Saya suka sangat Busan.
Suka dengan suasana tenang Busan.
Saya rasa selamat dimana-mana
Hampir semua kawasan disini tidak dibenarkan merokok.
Itu yang buat saya kagum sebab sangat-sangat susah nak jumpa mereka merokok.
Apatah lagi merokok do zone larangan.

Saya harap saya akan datang lagi ke Busan.
Saya nak datang lagi.
tapi nak rasa Winter pulak.
Insyallah...

Nanti saya sambung cerita 6 hari lagi kami di seoul yang sangat heaven tu