Related Posts with Thumbnails

Thanks yang Jadi Followers blog Ni...

Showing posts with label rumah. Show all posts
Showing posts with label rumah. Show all posts

Friday, 28 June 2013

HOUSES LIGHTINGS PUCHONG


Banyak tempat kami survey kedai lampu.
Nak cari yang murah, cantik & berbaloi dengan harga.

Dalam banyak-banyak kedai saya dan suami sepakat nak memborong lampu & kipas kat kedai ni.
Pertama kali pergi kami survey-survey tak memborong sakan.
Beli sikit-sikit jer...
Beli yang mana penting dulu.

Kali kedua baru kami plan nak beli semua lampu & kipas.
Eh..! seronok rupanya shopping lampu segala bagai ni ya.
Ya lah rumah pertama dulu kami tak berpeluang beli segala lampu
Kami beli rumah 2nd hand. so semua lampu kipas dah tersedia.
Cuma ganti mana-mana yang tak berkenan jer.
Tapi taklah sampai nak memborong macam ni banyak.
Rumah kali ni kami beli rumah baru tu yang gigih shopping segala bagai ni.
He..he.. kalau ingat masa shopping tu best juga.

Pinjam gambar dari Dunia Mrs Pejan's

Kedai ni terletak di alamat
No.33 & 35 Jalan BPU 6,
Bandar Puchong Utama,
47100 Puchong, Selangor
(sederet dengan Ipoh Kopitiam)

Sport light untuk tepi & belakang rumah

Bergantung-gantung lampu macam-macam jenis.
Tapi macam tak sesuai jer nak letak lampu gantung kat rumah 

Sakit leher terdongak-dongak tengok lampu gantung ni

Pilih aja mana berkenan

Kalau letak kat tangga cantik juga kan..?

Nampak klasik






Saya berkenan sangat kipas ni.
Tapi bukan untuk ruang tamu, saya nak letak kat bilik. kalau hitam lagi cun kan..?

Kalau saya masaih gilakan Doraemon pasti saya paksa Suami beli he..he..

Kipas ni pun saya berkenan jugak

Meleleh air liur tengok lampu ni.
Serius cantik sangat

Macam botol pun ada,
macam peluru pun ada kih...kih..

Ni pun cantikkan..?

Kalau rumah rendah pakai lampu ni masalah besar ha..ha...


Dah macam bank pulak siap ada kaunter

sistem mereka sistematik, jangan risau tak perlu tunggu lama

Ini No giliran kami pada hari itu

Ni antara yang kami beli haritu

Checking satu persatu sebelum bayar

Test lampu

Ini SA kami pada haritu.

Selesai checking, baru no naik
(biasanya SA akan simpan satu copy Nombor, selesai checking baru SA bagi nombor pada kaunter, masa nilah no kita akan dipanggil)

Sebelum balik sekali lagi akan ada SA yang check barang kita untuk memastikan 
tak ada satu pun yang akan tertinggal dan rosak.
Disebabkan kedai dah tutup, maka kerja-kerja dilakukan diluar kedai.
Lepas pasti semua ok baru barang akan dihantar ke kereta pelanggan

Pinjam pic pakcik google
Sangat puas hati dengan harga dan service yang ditawarkan

Masa saya pergi memang ramai gila orang... pack sangat..
Nak snap..snap.. pun tak selesa.. ya lah orang dok lalu lalang..he..he..

Pendapat saya kalau pergi kedai lampu yang padat dengan orang & lampu-lampu ni tak payahlah bawak anak-anak kecik.
Bukan apa.. selain kesian dengan anak-anak yang tak selesa dengan suasana kat situ ,
takut-takut kalau terlanggar lampu-lampu yang banyak tu.
Serius kesian dengan budak-budak.. ada yang main lari-lari sampai kena warning dengan SA
ada yang menangis nak balik, ada yang terlalak tak suka..
Orang lain sampai pening he..he..
Ini just pandangan saya ajalah..
jangan kata saya tak faham sebab saya tak ada anak..
saya tak kisah sebenarnya cuma tempat ni tak sesuai untuk budak-budak main lari-lari


















Monday, 20 May 2013

Allhamdulillah


Allhamdulillah semuanya dipermudahkan.
Rezeki dari Allah buat kami.
Rezeki saya menjadi isteri seorang suami.
Terima kasih Ya Habibi..
Sentiasa memberi yang terbaik buat saya.
Memberi saya ruang untuk memilih.
Terima kasih...
Terima kasih Chenta...

Dah setahun lebih siap sepenuhnya.
Cuma kami belum pindah.
baru packing sikit-sikit.

* tiap-tiap kali balik sini saya ada masalah dengan line internet & line talifon*
(dah biasa line internet laju jadi ada demand sikit hi..hi..)

Cepatlah ramai orang.. 
Cepatlah kontraktor tak keluar masuk..
Cepatlah Unifi sampai kawasan ni..
Cepatlah jiran-jiran saya pindah
Maka....
Cepatlah juga saya pindah..

*kenapalah kawasan ni jauh..nak ke Ikea jauh.. 1 Utama jauh.. The curve jauh.. sob..sob..
macam tak berapa best  aja tempat ni compare dengan tempat sekarang.. Dulu suami berkali-kali tanya betul ke pilihan saya ni.. Saya yakin sebab suka tgk design rumah ni pertama kali...  :(  *






Tuesday, 4 January 2011

Alhamdulillah selesai

Sebelum tahun baru decide nak sewakan kondo yang kat JB tu. Lama sangat kosong.
Actually rumah tu tak lah lama terbiar, boleh kata aku selalu balik JB, paling lama kosong pun 2 minggu jer.
2 bulan kebelakangan ni lagilah tiap 2 minggu balik JB kebetulan Mr Hubby ada job kat sana.
Maintanance kondo ni mahal RM 200++ so kalau tak ada orang duduk rasa tak berbaloi, dari segi invesment memang tak rasa rugi, tapi untuk maintanance rasa rugi pulak.
bukan selalu aku terjun pool tu, jauh sekali nak ke Gym tu he..he..
Ada sikit kerosakan kat rumah tu, bila penyewa dah confirm terus paksa Mr Hubby betulkan apa yang rosak. Alhamdulillah semua Mr Hubby buat sendiri tak yah nak upah-upah orang.
Kemas sekali barang-barang rumah, banyak juga barang-barang dalam rumah tu. Tapi tak
adalah besar-besar sangat. Boleh angkut nek kereta jer..
Ni lah yang buat aku sayang sangat kat dia  muahhhh...!!!

Sapa pulak yang nak kena paku ni ek..

Ketuk...jangan tak ketuk..

Oh..yang ni rosaknya

yang ni senang jer

simple jer tapi kalau tak buat-buat mana nak siap kan..???

banyak yang dah report

Gigih Mr Hubby saya

kemas sekali barang-barang yang ada

Barang-barang dapur kasi bungkus

Berkotak-kotak juga

Rindulah nanti suasana rumah ni..

view from level 4


Monday, 8 November 2010

Busy seorang isteri

2 minggu ni agak busy, selain berulang alik ke JB ada beberapa benda yang nak di buat.
Letih berulang alik ke JB. Sangat-sangat memenatkan. lain-lain tu light-light jer.
Biasalah buat kerja rumah penat memang penat.
My friend yang datang dari Bandung pun datang 2 minggu lepas. Macam kunjungan balas pulak he..he..
kan July hari tu we all ke Bandung, Masa kat sana sempatlah jumpa my friend ni. Yang bestnya dia bawak we all naik angkot. Ada kat entry mana ntah lupa dah...
Last wekend plak my sis yang study kat Kedah balik sambut Depavali kat sini..he..he..
Rasa meriah sangat..tiap-tiap minggu ada orang datang rumah.

Bila free nanti buat entry by entry ya..
Now ni rasa nak menjahit sarung bantal sofa. Mood menjahit dah mari noks...
Entry ni sekadar nak buang-buang habuk yang dah mula banyak kat Blog ni..
he..he... boleh...?????

Saturday, 10 July 2010

Belum sempat..

Sampai KL malam tadi pukul 8.30. Betul-betul sampai rumah pukul 10 malam...
adussss...!!! baru terasa lepak. Ha..ha..dah puas melenjan baru rasa penat ek..
ingat nak buat entry by entry masa kat Bandung tu. Tapi lom sempat gak.
Pepagi tadi dah ke rumah akak ipar aku ada majlis khawin anak sedara aku.
lepas Zuhur tadi nikah..dapat bayangkan tak lepaknya aku.
Seb baiklah semua pakai katering, ada sesikit jerk yang kena buat. Mood masih kat Bandung.
Huk..huk...rasa seeh plak...teringat-ingat sesangat

Malam tadi sampai pun baru buka beg kotor. Campak jerlah dalam mesin tu..
lepas tu aku terus hanyut..memang mengantuk sesangat. cam tido main2 alih2 hanyut..
tau2 pepagi dah bersidai kain baju ni ahahaaa....thanks dear..muahhhh
Seb baik baju nak gi majlis Khawin ni dah iron awal2 sebelum flight gi Bandung ari tu..
tak ler pepagi aku kena mengiron...

So..esok..esok jer ek aku sambung ceta pasal Bandung ek...nak layan mata.
Panggilan bantal sudah..

Thursday, 10 June 2010

gedik-gedik suka hati

Ketawa dulu sebelum menggedik lagi...ahhahaaaa...wahahahaa..ekekeee...hu...hu...he..he...
baru senyum senang hati yerr....apasal ler suka hati sangat ni ek...
suka suki suka suka....wooohooo...

cari..susun cantum..
cam puzzle plak..

Akhirnya aku balik kat rumah aku kat JB ni balik.. lepas penyewa habis kontrak kerja kat JB dia pun bagi tau nak pindah KL balik, so kebetulan we all ada kat Pontian ni, apalagi aku merengek lah kat Mr Hubby nak balik JB, nak dok sana. Bosan dok bilik jer...walaupun memalam kitaorang jalan gak ke JB tapi bosan tetap ada.. ya lah...bilik mana ada dapur..mana ada ruang tamu, mana ada bilik-bilik lain  kan...???
Kalau dok umah bosan bilik g depan...bosan depan g dapur..bosan dapur g bilik sembahyang...bosan sofa sana..baring sofa sini he..he..alahai...ni kes rindu tahap gaban lah ni...

Punyalah excited nak balik umah tu balik aku siap beli rice coker baru, beli cerek letrik baru, beli baldi baru...semua baru..umah ni masih bersih lagi..sebab penyewa lama panggil maid bersihkan umah last day dia
nak keluar..so masuk tinggal sapu jer habuk 3 hari yang ditinggalkan tu..
siap pasang langsir lagi..cam nak raya pulak...seronok nyerrr

Yang tak syiookkknya..daun-daun pokok yang kat tepi tingkap tu dah menutup tingkap kat ruang tamu..kata penyewa lama dah lama buat repot kat management tapi  tak ada respon...
ayoooo..!! ini sudah lebeh...sebulan Maintenance dia jer aku bayar RM 200++ tau sebulan
tapi aduan penduduk pun take time kerr??..
tak apa sat lagi siang aku g office dia komplen.. + marah-marah sikit..
(eh..jap...jap..aku tau marah2 orang kerr...kan aku ni suka ker tak suka simpan jer lah dalam hati ni.....)marah-marah manja kott...nak suh derang tebang gak..nak tgk pemandangan yang saujana ni hu...hu..
seronok + excited sangat...sampai berangan nak penuhkan rumah ni balik...maklumlah masa nak pindah dulu barang2 banyak kawan2 beli..ramai plak yang suka sofa & meja makan aku ni he..he..
mesin basuh pun ada yang nak beli..peti ice pun di sale..memang masa ke KL tu tak bawak apa pun semua letak umah mak...ada yang jual..sayang pun ya sebab meja makan tu paling suka..sebab mahal satu hi...hi...
lepas tu nampak exslusive sangat..so far aku cari design tu dah tak ada dah..menyesal pun ada jual meja makan tu..tapi teringat si pembelinya tu kawan aku gak...merayu2 nak meja makan aku he..he..cantik banget katanya...wahahaaaa....aku jual dengan harga aku beli..dia pun tak banyak komen..ok jer..ya lah dah suka..lagi pun baru lagi aku pakai barang2 tu..kena pulak aku ni cermat sesangat... memang nampak baru..
Akhirnya bila balik sini umah kosong..yang ada dapur jerrr...erm..tak apalah slowly...sikit-sikt masukan barang sebab lom terniat nak sewakan balik. nak duduk sesekali kat rumah sendiri..

bukan tak suka daun yang menghijau ni..
tapi sangat-sangat menganggu pemandangan
banyak semut pun ya..

merah juga..sama cam rumah KL

Penyewa lama tak pernah masak tu yang dapur
masih putih dan bersih

Wardrobe
abaikan kotak tu...he..he..
kotak penyewa masa pindah barang kelmarin..

Nak jual jauh sekali...lom terpikir coz kawasan ni dekat dengan town, dekat ngan shopping complex banyak jalan boleh lalu...kiri kanan depan belakang semua boleh... rumah dah complete..kitchen kabinet, wadrobe, memang besar wadrobe aku ni kalau 10 orang masuk pun lebih sesangat, econd (pemasangan dia mahal coz tak boleh letak compresor dia suka-suka hati kena letak kat yard..bayangkan dari master nak g yard berapa jauh..nak buat bagi tak nampak tu yang kos mahal) , water heater, lepas tu lot aku ni International lot bukan bumi lot so harga memang tinggi sikit dari bumi lot, tu yang lagi sayang nak jual..
market memang tinggi..
Dalam area kondo ni je pun dah cukup lengkap..
ada mini market yang serba lengkap, ada dobi, ada gym, ada cafe yang memang yummy sangat makanan dia, ada childcare, semua lengkap lah..bas..teksi pun senang depan blok jer tak yah jalan jauh2..

Kali ni nak santai kat umah puas-puas before balik umah KL..
nak lepaskan rindu puas-puas juga.. nak hang out ngan kengkawan..
nak makan-makan...erm....

Friday, 26 March 2010

Dah sampai KL dah....

Alhamdulillah...sampai KL dah setelah 3 minggu
berkampung kat Pontian..
Rindu rumah tahap gaban Z potong 2 ni
ahahaaaa....!!!

Sampai KL pukul 3 pagi,
bertolak dari Pontian hampir pukul 11 malam
short notice dari Mr Hubby  kata nak balik KL
so nak packing2 barang yang selambak tu lagi
tu yang jadi lambat..
kata Mr Hubby if penat nanti berenti lah tidur
kat mana-mana..
He..he..takutnya nak berenti kat RNR ni..
hu..hu..malam2 plak tu tak suka..


Buat teman...

Ingat nak sambung tidur balik lepas Mr Hubby g kerja
teringat beg2 yang lom kemas lagi terus tak boleh tidur
Aku tak bolehlah cool lah selagi barang & rumah tak kemas..
Rumah dah 3 minggu tak mop & vakum
pijak pun rasa lain jerk..
Kalau boleh nak cepat kemas baju2 & barang dalam beg tu
Sebelum tghari rumah dah siap kemas..mop..vakum.
he..he..
Nasib baik sebelum balik KL baju2 dah hantar dobi
so tak banyak sangatlah nak mendobi
dobi2 manja jerk..

Lepas ni tak tau lagi nak kemana lagi..
kalau jauh2 sekejap2 tak nak ikutlah
penat mengemas baju tak habis lagi ni..
sorry Dear ek...

Apapun kali ni ada pengalamannya sendiri..
he..he..

Sunday, 21 March 2010

Lamanyerrrrr..!! dah rindu sangat..

Lamanyerrr....lama sangat aku rasa kali ni..
bila nak balik ni..
aku dah rindu ngan umah..ngan anak2 ikan
apa jadi ek..???
idup ker..masih berenang2 ker..??
ke semua dah terapung hu...hu..
harap2 masa aku balik semua  kejar2 macam biasa
hu..hu...

La ni aku dah rindu gilerrr ngan umah..
rindu nak tdo atas katil sendiri...
(Tilam aku latex ahhahaa...cam riak bunyinya..so sangat comfort kat hotel ni keras skit tilam dia)
rindu nak masak sangat
sup pasta ngan grill ayam dalam microwave
huh..sedapnya... terliur aku...

Rindu nak basuh baju..jemur baju..
lipat..??? tak ada lipat2
baju2 aku semua sangkut
yang lipat2 ni cuma yang kecik2
& Tracksuit ker..seluar2 aku jerk..
yang lain semua sangkut dengan kemasnya
he..he... tak lah t-shirt2 tu kalau pakai renyuk seribu..
(kes malas nak iron ni.....)

Rindu nak lepak depan TV..
hu..hu...
Oh..!! My plasma 42"
miss u so much dear...
sabar sayang ek...jap jer lagi...
(walaupun akhirnya aku yang mengalah tgk tv kat bilik or tgk jer apa yang Mr Hubby aku tgk walaupun tak minat hu...hu...)

Rindu...rindu...rindu...
Pssstt..!!! psssttt..!!! masa aku nak ke Pontian ni
aku siap angkut almari kasut2 aku masuk dalam rumah
padahal kebarangkalian nak kena curi tu tak ada pun..
tapi ntah ek...dengan susah payah tu aku angkut..
Rindu nak shopping kasut....opssss..!!!
salah....rindu nak tengok kasut2 tu..wakakaaaa...!!!!
(Jeling jer Mr hubby dengar aku nak shopping kasut)

Bila ni nak balik ni....dear...!!!!

Friday, 8 January 2010

Opssss...!!!!!

opsss.... !!!
apa tuh....?????
akhirnya aku berjaya gak dok umah wekend ni..
setelah hampir 3 minggu aku travell
macam tak percaya kan...aku cuma keluar beli lauk jer
lepas tu ptg2 adalah jogging kawasan sekitar aku ni

MR Hubby ajak kuar pun aku malas jer..
plan nak tgk wayang dah berhari2
tak jadi2, mula2 semangat...siap berbalas email nak ajak date ni..
bila ptg jer terus merundum...hi..hi..
tak tau napa..
banyak sangat jalan kot..
tu yang nak dok umah jer..

Tadi siang beria Mr Hubby msg ingatkan "DATE" malam ni
aku tersengih2 jerk dah tau memang malas nak kuar..
semalam pun macam tu...
Mr Hubby beria Msg ajak "DATE"
tapi dia lupa dia yang kata hari sebelumnya
khamis malam jumaat jemaah & baca yassin sesama..
he..he..sorrylah U, I malas sangat nak kuarlah..

Esok insyaallah nak balik Kg Mr Hubby
yeayyyy...!!! tak sabar nak tgk sawah..boleh release tension
nanti pas balik dari Kg up date lagi ek...

Saturday, 2 January 2010

Home Sweet Home ♥♥...

2hb Jan 2010

Yearghhhhhh...leganya sampai umah.. lepas berhari2 kat tempat orang syyoook lagi umah.. sendiri ahhahaaa.... :))  sampai kul 4.30 pm tadi dari Jitra..
Alhamdulillah jalan cool jer tadi.. cuma dari Juru nak sampai Sg Bakap ada skit Jem..
Derang betulkan divider jalan maybe pas xcident semalam..

Sampai jer umah mandi dulu baru kemas barang2 :))
Mr hubby seperti biasa tolong keluarkan baju2 kotor & masukan baju dalam washing machine..
tukang sidainya aku lerrr....Mr hubby kata aku sidai baju pun nak perfect...
hi...hi..ya lah..padahal sidai jer pas tu angkat..tapi aku still nak perfect..
kalau baju, baju jer...seluar...seluar jer..x nak rojak sakit mata..

Erm...rasa nak masak..
tgk barang dalam peti sejuk...ayam...?? tak dak... ikan...?? tak dak..daging...?? pun tak dak
yang ada cuma daging kisar, telur...daun selasih.. tomato..
erm..nasi pakapau lerrr ptg ni punya dinner..
Mr hubby kata x payah masak dia nak tapau jerk... kesian aku penant nanti
tapi lamalah aku x pegang kuali
alah..masak x lamalah.. he..he..pejam mata jer...(perasan tuuuuuu.....)

Oraiiitttt....siap2 kul 8 nanti nak tgk Konsert M.nasir (aku ngan Mr hubby minat gilerrrrr... ngan dia nih...) ngan Dato' Siti kat Chanell 955 hi..hi..
pas tu nak sambung tulis blog masa holiday haritu...


Tuesday, 15 December 2009

Mengecat lah pulak....

Rabu lepas 9hb Dec terajin plak nak cat rumah..
actually dah  lama habis mengecat satu rumah..
still konsep zen..
tapi bahagian yang cat merah nampak x sekata..
*Mr hubby yang cat bahagian ni....:p *
dia ingat nak touch up balik..
sehari ke sehari..macam xada masa nak buat..
lagipun wekend banyak sangat axtivitinya... ha..ha..
so terbengkalai ler...
Tunggu Mr hubby tak buat2 aku plan nak settlekan hari tu juga..
*kalau minta permission Mr Hubby confirm dia x bagi buat sendiri*
so aku pakat nak buat kerja ni songsorang jer ...
Berbekalkan pengalaman seorang "kontraktor cat" selama 5 tahun sebelum ni ceh..ceh..ceh...
gerenti beresssssss......!!!!!!
"Dont worrylah darling...  :p"

Ni lah bahagian yang terpaksa di touch-up semula..sebab cat yang pertama nampak tak sekata..
Kemudian bahagian dapur plak..mula2 ingat nak buat buat "english garden" tapi perabut2 tu x sesuai plak, terpaksalah samakan konsep satu rumah...
 Apartment aku ni dapur dia xada kitchen kabinet..
So aku kenalah pandai susun barang2 supaya x serabut..merah pun x bley banyak layer
nanti dapur nampak semakin sempit..

Masih bersepah... Dapur aku ni actually ada yard..ingat nak masak kat yard..
tapi yard tu aku jadikan store..memandangkan dapur xada kitchen kabinet
*ada rupa store ker..????* erm..boleh lepak lagi bersih lerrrr..
memang xada ghupa store....

selepas habis mengecat...
kena tunggu sampai kering baru buka masking tape tang kat tepi2 tu..

tadaaaaaa...!!!!! selepas siap ginilah ghupanya...
Tgh plan nak letak partition ke tak..
sebab ni konsep "open Kitchen" sebab tu kena bersih sokmo...

Opsssss...!!!bahagian kiri atas tu nampak macam tercomot sikitlah...
masa ni dah penat mendongak..gayat pun ya gak panjat tangga tak ada orang pegang kat bawah...he..he...

Ruang ni tak ada idea nak cat colour apa..
ingat nak cat hitam..tapi Mr Hubby x nak plak..
rasa kalau cat Hitam ruang ni cantiklah..pernah nampak kat satu magazine tu cat merah kombinasi hitam cantik sangat....

Keseluruhan bahagian ni aku ler yang cat...:p

Ruang makan..
kalau aku lalu sure aku singgah
tgk muka ker..tgk keseluruh hall dari cermin ni pun aku suka...

Semestinya "DULUX" pentalite..
kalau ada tangan2 yang gatal dok conteng just lap jer..

cool....