Related Posts with Thumbnails

Thanks yang Jadi Followers blog Ni...

Showing posts with label Holiday. Show all posts
Showing posts with label Holiday. Show all posts

Friday, 24 May 2013

Grand Lexis



Short vacation last week, Singkat tapi menarik.
Saya tak malu mengaku,
 kali ni saya memang excited sangat-sangat  he..he..


Ini yang buatkan saya excited. private pool dalam bilik.
Suka hati nak terjun bila & nak pakai apa.
Memang best & sangat-sangat teruja.
Maklumlah saya segan nak mandi kat public
Segan nak berbasah-basah depan orang he..he..

Balik dinner saya terjun pool lagi.
Bila hujan saya mengalah.
Dalam excited saya takut-takut juga.
Takut athma saya datang. (saya tak bawak satu pun ubat athma )

Penginapan kami Water Chalet
kalau laut tu biru...mesti lagi cantik sangat kan.


Bilik air dia besar. tapi bilik mandi dia kecik aja.
Ada conecting terus ke pool
(abaikan towel tu sebab dah check out masa ni)

Dari bilik boleh nampak air bawah Chalet.
Tapi saya rasa seriau.. saya tutup dengan sejadah yang kami bawa.
he..he..

(pinjam pic pakcik google)
Ini bilik kami kelmarin. Antara bilik yang saya suka sangat.
Teringat bilik kat Majestic hotel Bandung masa datang pertama kali dulu..
tapi kat Bandung tu tak ada pool lah.

Ni chalet atas darat tapi still ada private pool

Public pool pun ada

Tuan tanah tayang muka ekkeeee...

Grand Lexis Port Dickson (klik sini) untuk info selanjutnya


























Friday, 19 April 2013

Bandung

Bandung lagi he..he..
Kali ni Encik Suami tak ikut.. macam biasa dia pergi menyelam.
Bini dia tak ada lesen menyelam..so rasa rugi ikut tapi duk atas darat aja.
Pergi dengan kawan-kawan cuma sampai sana ikut haluan masing-masing.
Sebelum berpisah saya beritahu salah seorang teman kami yang kami naik teksi diluar
bukan dari airport.

kali ni tak sakan saya memborong.
Eh..dalam tak nak- tak nak borong kena tambah juga kilo lagi
dari 15 ker 20 acaner tu..??

Baru sampai

Tangkuban Perahu, sayangnya hujan sejuk sangat masa ni ggrrr...
Kali ni dah bijak sikit.
Memang tak layan penjaja-penjaja kat sini. Cekalkan hati.
Kali ni kami bawak body guard dari Bandung dia yang settlekan penjaja-penjaja yang gigih ikut kami tu

Tangkuban Perahu

Jauh berjalan payung tu dari Korea ke Bandung he..he..

Tangkuban Perahu


Saya bawak balik Malaysia buah Avacado tu.
Tapi kak Suzi bukan  Avacado je dia bawak balik labu pun dia angkut balik 
Malaysia  ha..ha...

Tak ingat Factory Outlet mana

kiri tu kat Cheampplas walk @ Chiwalk bestlah Chiwalk sekarang happening

Ni sahabat saya dari Bandung Lili & Sufi

Factory Outlet lagi

Naik Angkot Sufi bawak he..he..he..

Chiwalk lagi

Paris Van Java
Dulu tak sempat pergi.. 
Tapi tak bestlah sebab KL pun banyak shopping complex

Ni kat Nasi Padang Sederhana yummynya...

Dapat msg dari Kak Ina yang duduk Ampang dia kata dia nak ke Bandung juga. 
Tapi lewat 3 hari dari kami sampai. kami balik dulu dan dia terus berkampung 3 hari lagi.
Sebab dia tak booking hotel lagi (ishh beraninya terjun botol cam ni aja, buatnya taka da hotel..? ) 
Saya ajak duduk dengan kami kebetulan bilik ada kosong.
So kami seva Van ramai-ramai & jalan sekali.
Dah hampir 10 tahun tak jumpa, jumpa-jumpa kat Bandung he..he..
Padahal Ampang dengan damansara bukan jauh pun

(saya & kak Suzi..ha..ha.. kena kerumun dengan penjaja-penjaja tu biasa)
Ni paling saya suka sangat.
Setiap pagi Ahad jalan Dago akan tutup untuk semua  kenderaan dari jam 7 pagi - 10 pagi 
Yang dibenarkan hanya basikal dan pejalan kaki sahaja.
Macam-macam aktiviti yang ada kat sini.
Macam-macam ragam manusia tapi saya suka sangat



Pelbagai gaya mereka mencari dana untuk mangsa bencana alam, 
anak-anak gelandangan,
dan banyak lagi. Selain tu macam-macam barangan yang dijual disini dengan tujuan amal.

Inilah teman saya merangkap Tour guide kami Sufi namanya
Pernah ke rumah saya di KL sebanyak 2x
                                            Masa ni Sufi masih belajar lagi disalah sebuah Universiti di Bandung.
Sufi ambil saya di airport sebelum ke hotel kami menginap.

Dia pesan jangan ambil teksi di hotel mahal katanya.. 
So kami cari teksi di luar Airport yang harganya jauh lebih murah.
Sepanjang kami disana Sufi yang temankan kami.
Bawakkan barang - barang yang kami beli he..he..
Terima kasih ya Suf
nanti kita jumpa lagi..

P/s: eh kak Suzi nak pergi lagi bulan 5 ni Sufi juga yang akan jadi Tour guide kak Suzi

   





















Thursday, 11 October 2012

Tongdosa Temple - Busan

Dah nak sebulan balik baru terhegeh-hegeh nak sambung story he..he..

Hari ke 6 sebelum ke Seoul pagi tu saya ajak MH ke Tongdosan Temple. Tempat yang MH pernah pergi dulu.

Macam biasa prjalanan dimulakan dari 
Paradise Hotel - Heundai, Busan
Heundai Station - ambik line no 2, 
terus ke Seamyon exit line no 1.
Ambil train terus ke Nopodong, 
Exit line no 1 jalan terus akan jumpa Nopodong Bus station
Perjalanan ke Tongdosa Temple disambung dengan bus 
selama 20 minit sebelum sampai ke Tongdosa Bus Station 
Tiket pergi balik W2100 sehalas

Sampai bus station jalan kaki lebih kurang 15 minit sebelum sampai ke pintu utama 
Tongdosa Temple.
Bayaran masuk W3000.
Dari pintu utama tu kena sambung jalan kaki lagi hampir 2km, 
jauh sangat rasa bagi yang tak biasa jalan ni.
ha..ha..lenguh-lenguh kaki.

(ikut putaran jam)
1.Pintu masuk Tangdosa Temple untuk pejalan kaki 2. Signboard ke Tangdosa temple
3. Peta Tangdosa Temple (kawasan ni besar & luas)

Lebar sengeh sebelum tau kena jalan kaki jauh he..he..

Kiri kanan pokok-pokok yang saya kira cantik sangat.
Masa ni belum sepenuhnya autumn, kalau tak memang meriah kiri kanan pokok tu warna warni

Gerimis lebat masa ni.
Baju hujan tu kami beli sebelum masuk ke Tongdosa 

he..he..Chenta hati

 
Sampai juga akhirnya di pintu utama Tongdosa Temple 

klik sini untuk selanjutnya Tongdosa Temple

 
Ha..ha..ada cerita sebalik gambar ni..
Seboleh-boleh kami nak gambar berdua.
Saya kat atas tunggu MH setting camera kat bawah, tapi sebab tinggi ada ya tak sempat snap ha..ha..


Masa mula-mula masuk saya teruja sangat, rasa macam balik kezaman pemerintahan dulu-dulu.
Unik sangat bangunan yang ada dalam ni.
Kesemua bangunan dan tinggalan  dijaga dengan rapi dan masih dikekalkan dengan keadaan asalnya

Kebanyakannya yang datang sini untuk sembahyang.

Dimana-mana Malaysia tetap dihati :))

Walaupun dicat semula tetap mengikut struktur asalnya.

Sebenarnya tempat ni luas sangat & banyak sangat gambar-gambar yang kami ambil.
Tapi kami tak jelajah habis sebab masa tak mengizinkan.
Ini pun lebih dari setengah hari kami disini. Tau-tau adh pukul 3.
Kena cepat balik hotel balik sebab kami dah nak ke Seoul.
Perjalanan dengan KTX  (keretapi laju) Busan -Seoul mengambil masa hampir 3 jam 
Kalau dengan bas dalam 5 hingga 6 jam

Busan bus station,
sangat puntual waktu perjalannya.
kalau tiket pukul 10 pagi jangan ngada-ngada nak naik 10.05 pagi sebab masa tu bas dah jalan bye-bye ler jawapnya he..he..

Susah sangat nak jumpa tong sampah kat Korea ni.
Tapi sangat bersih walaupun tong sampah tak ada.
Saya sentiasa bekal plastik untuk semua sampah-sampah saya.
Plastik pun bekal dari KL 

Gambar bawah masa MH pergi Tongdosa tahun 2003 waktu winter

Dejavu katanya he..he..
Dulu pergi sendiri, sekarang berdua.
Bawah gambar tahun 2003.

Sedeh masa nak tinggalkan bandar Busan a.k.a bandar orang tua ni ( ini saya yang kata)
Sebab sangat susah jumpa budak apa lagi baby.
kebanyakannya orang tua-tua yang masih sihat-sihat.
Agaknya sebab semua tangga (tinggi-tinggi pulak tu) itu sebab kesihatan mereka bagus.
Kami rasa selamat dimana-mana.
Cuma mereka suka meneka saya orang Indonesia,
Mungkin sebab Indonesia agak ramai disini (bekerja)
dan mungkin saya bertudung.
Hampir 6 hari disini saya saya tak jumpa pelancung malaysia, kecuali pelancung dari Indonesia
Mungkin sebab kedudukannya agak jauh dari Seoul.
Tapi
Saya suka sangat Busan.
Suka dengan suasana tenang Busan.
Saya rasa selamat dimana-mana
Hampir semua kawasan disini tidak dibenarkan merokok.
Itu yang buat saya kagum sebab sangat-sangat susah nak jumpa mereka merokok.
Apatah lagi merokok do zone larangan.

Saya harap saya akan datang lagi ke Busan.
Saya nak datang lagi.
tapi nak rasa Winter pulak.
Insyallah...

Nanti saya sambung cerita 6 hari lagi kami di seoul yang sangat heaven tu














Friday, 14 September 2012

Seoul here we come

Masa ni saya dan Chenta hati dalam perjalanan dari Busan ke Seoul.

Selepas 7 hari bersarang di Busan, cari sarang baru pulak di Seoul he..he..
Saya akan rindukan suana Busan yang tenang.
Rindu turun naik metro dengan tangga yang dah saya daki beratus-ratus anak tangga sepanjang berada di Busan.
Rindu pening-pening kepala baca peta nak kesatu-satu tempat.
Ada rezeki memang nak datang lagi.
Tempat ni memori sangat bagi MH,

MH pernah duduk Busan beberapa bulan satu masa dulu.
Tiap kali saya call dia akan kata satu hari dia akan bawa saya ke Busan.
Bila kami sampai sini dia tak percaya kami dah pun di Busan.
Allhamdulillah..

Semoga urusan kami di Seoul dipermudahkan amin..amin...

kalau menyampah scroll ke bawah laju-laju ha..ha..