Related Posts with Thumbnails

Thanks yang Jadi Followers blog Ni...

Thursday 13 September 2012

Islamic centre Busan

Lepas chek in di Paradise Hotel, saya dengan MH sepakat nak ke Islamic Centre Busan.

Perjalanan lebih kurang 1 jam 1/2 dengan menaiki metro

Usai solat Asar kami terus ke Metro Station Haeundae line no 2 pintu no 1.
Lebih kurang 10 minit jalan kaki laju & pantas dari Paradise Hotel

Ambil metro menghala Seomyeon Station (interchange line no 1)
dan terus menghala ke Nopodong sebelum berhenti di exit 131 (Dusil)

Keluar pintu no 8 jalan terus lebih kurang 300 meter akan jumpa Jungang-daero 1944beon - gil road

Dari seberang Jungang - Daero
Belakang tulah Islamic Centre nampak tak...?
kena jalan lebih kurang 300m lagi

 Jungang-daero 1944beon - gil road
Dari jalan ni dah nampak kubah Islamic centre

Melintas je jalan akan nampak kedai tayar dan jambatan.
Lebih kurang 3 minit dari jambatan tu terletaknya Islamic Centre


Melintasi halal food restaurant

Islamic Centre/masjid di Busan agak tersorok sedikit. Tapi mudah untuk mencari kawasan ni.
Masa kami sampai belum masuk magrib lagi
Magrib 6-40 am

Tempat solat perempuan dekat tingkat 3,
Ambil wudu' tingkat 1,
Masa azan magrib saya rasa sebak sangat, sampai menitis air mata
menikmati indahnya azan magrib di Bumi Korea
Subhanallah..
Masa azan juga tingkap-tingkap dirapatkan, mungkin ini antara syarat-syarat disini.
Keliling kawasan Masjid ni kawasan perumahan.
Lepas magrib ada kuliah magrib sementara menunggu isya' ramai yang ambil peluang mengaji.
Masa ni rasa macam kat masjid KL aja he..he..

Ramai muslim dari negara Indonesia disini yang saya jumpa.
Bersama-sama saya ada 2 muslimah dari Indonesia yang bekerja di Busan.
 Saya difahamkan setiap hujung minggu Islamic Centre akan menjadi tumpuan mereka.
Ada pelbagai aktiviti diadakan disini.
Selain mereka mengadakan usrah, sebahagian mereka akan masak dan menjamu mereka yang datang.
Disini juga ada kedai halal yang menjual pelbagai jenis makanan basah dan kering.
Kerana kedai ini milik warga Indonesia.

Saya sempat masuk kebahagian dapur disini. (terlupa ambil gambar sebab sakan bersembang )
Lengkap dengan pelbagai kemudahan.
Masa saya nak balik sahabat saya yang solat dengan saya tadi bekalkan saya nasi lauk ayam.
Allhamdulillah rezeki kami haritu he..he..

Antara aktiviti yang dijalankan di Islamic centre Busan

Allhamdulillah rezeki kami berdua,
Sambal dia buat tekak meronta-ronta nak makan ayam penyet.


*Rindu dengan suasana Ramadan di Masjid Wilayah*

No comments: