Related Posts with Thumbnails

Thanks yang Jadi Followers blog Ni...

Tuesday 27 April 2010

Makan2 dengan kengkawan...

Sejak dok Kl memang tak da lagi buat ghatering ajak kawan2 datang umah..
kalau kat JB dulu selalu juga buat, sana memang kg halaman sejak bujang jadi ramailah kawan2
KL masih baru, masih cari kawan yang di boleh di buat kawan..
ada kawan2 yang memang kawan dari dulu pun memasing bz jer.
Kali ni nak ajak member2 backpackers (MBC) group datang makan..
MBC ni pun baru di tubuhkan dalam tahun ni, actually event besar2 dia cam g Hatnyai
ngan Homestay tu aku x ikut pun, yang Hatnyai sebab clash ngan jadual Mr Hubby aku
yang sesangat busy masa tu, termiss sangat..kalau tak merasa travell nek kereta api
reramai..seronoknya. Pastu yang homestay tu buat kat kg Mr Hubby alahai...
kalau aku ikut aku dok homestay kat kg sendiri wakakakakaa...
so aku jadi tuan tanah jer lah..
baru2 ni jer event g makan2 ngan Makassar Backpackers Club, aku join diaorang
eh, sebelum tu malam sebelum tu kita org jumpa kat Bukit Bintang untuk sambut
geng2 Makassar yang baru sampai dari Singapore, so selain event makan2 ni...MBC bawak semua geng2
Makassar round2 KL, terima kasihlah tuk Tourism Negeri Selangor yang banyak support semua
event MBC ni,

Balik cerita makan2 ni. Actually request dari Aqlima, dia yang soh aku masak..
dia kata nak ajak adza, Julie, Asraf, & Zul, memula kak Mznah kata nak datang last minit cancel pulak.
He..he...excited aku dengar derang nak datang..
hu..hu...sakan aku mengemas rumah...seperti biasalah..
mop, vakum..bagi wangi sikit..

Aku dah plan nak masak asam pedas ayam Johor style, asam pedas kepala ikan Melaka style,
sayur campur, sambal petai cili api, ngan ulam2 sikit..
ahahaaa....asam pedas sampai 2 resepi ya...????
Aqlima kata dia tak pandai makan kepala ikan, tu yang aku buat asam pedas ayam tu.
2 jenis asam pedas yang berbeza, ahhaaa....Johor kan letak daun kesum banyak2,
kalau Melaka tak ada daun kesum, letak daun kunyit ngan daun limau purut .
Erm...sedap tak sedap belakang kiralah...he..he...
rahsia sedap masak kan masak ngan penuh kasih sayang + ikhlas baru sedap...
tengok mak2 kita masak, main baling jer...rasa...???? fuh kita akan kata masakan mak kitalah
paling sedap kat doniakan..??? mak2 kita tak pernah merungutkan...

So malam tu seronok sangat dapat makan ramai2..taulah kita orang kalau dah jumpa..
macam2 cerita..gelak memang tak hengat punya..
Opsss....Zul bawak awekssss....he...he....alah Zul kata nak jadi adik ipar camna ni...
ahhaaaa....sorry Zul just kidding..
yang terkilan tu...tak tau pun geng MBC yang dari JB ada kat KL, kat Setiawangsa plak tu..
petang tu dia ada komen menu aku kat FB, tapi memang tak tau dia ada kat KL
kalau ada memang aku ajak sama..walaupun baru kenal semua kepala best..
Plan lepas makan nak g bowling Mr Hubby nak belanja...
last2 semua kekenyangan..Adza nak jumpa buah hatinya nbaru sampai dari Penang
ya lah kan 3 hari dok jauh2 sapa tak windu suami nokss...

Lepas ni MBC nak g Hanoi. Erm...tak dapat ikut juga clash ngan Mr Hubby nak ambik
lesen Scuba diving..wakakaaa...ada jerlah..tak apalah mana tau nanti ada rezeki kan..
apa2 pun semua bestlah malam tu..

p/s: aku tak ada ambik pic derang makan masa ni...takut derang segan  nak makan kang...
       (Aqlima ye ker segan...ahahaaaa.....)

Bahan-bahan.. 

tumis dulu bahan-bahan yang di kisar

masukan daun kesum

masa ni bau daun kesum yang di tumis dengan ayam sedap sangat

kalau suka boleh campur nanas

jangan lupa asam jawa..baru kick..

Ni bukan masuk dalam asam pedas ok..
ni bahan-bahan nak masak sayur campur
brocoli

kobis bunga...

cendawan

lompat-lompat pic ni he..he..

Asam pedas Johor style
Yang ni asam pedas ikan
Melaka style

Teringat ceta apa ntah tajuk dia..
dia berus gigi ikan sebelum dimasak..
& basuh ikan tu pakai sabun..
Tapi aku tak buat ek...ahahahaaa...

ha..ha...sorry Aqlima aku tepek pic ko kat sini

Yang lain2 aku x sempat nak snap..malas pun ada ahahahaa...ya lah tangan basah2...nak pegang camera, jadi tak adalah pic yang len lain ya...
lain kali jangan malu2 ya kengkawan...


No comments: