Related Posts with Thumbnails

Thanks yang Jadi Followers blog Ni...

Thursday, 12 April 2012

Badan Amal Nur-Zaharah - janda baik

"Entry kali ni, saya agak terkira-kira untuk publishkan. Walaupun dah lama saya draf.
Berat hati saya bila ada yang tuduh saya buat kerja amal ni nak menunjuk-nunjuk.
Kata-kata "baru buat amal sikit dah nak tunjuk satu dunia" sangat kejam buat saya.
Menunjukkah saya dengan kerja-kerja amal saya yang tak seberapa ni..?
Kalau saya ada sifat menunjuk, maafkan saya..
Tapi setiap entry kerja amal yang saya buat tak lebih dari mengajak sahabat-sahabat saya bersama-sama membantu kerja-kerja amal yang saya dan sahabat-sahabat saya buat.
Kalau saya riak dan takbur dah lama saya tulis entry yang saya pergi ke rumah-rumah anak yatim atau badan Amal ni (yang menggunakan duit saya sendiri).
Tapi biarlah allah yang tahu ikhlasnya saya dan sahabat-sahabat saya membantu.
Pada yang mengata, mengeji..Allhamdulillah dan terima kasih yang boleh saya ucapkan.
Anda tidak membantu tapi mengeji usaha saya dan sahabat saya, jika Allah berkehendakan
siapa tahu anda sendiri akan meminta bantuan dari saya dan sahabat-sahabat saya sebab kita tak tahu nasib kita esok lusa macamana  Wallahualam..."


Terima kasih sahabat-sahabat yang sudi membantu memberi sumbangan barang dan juga wang kepada
projek Group Ukhwah kali ni.
Ada yang tidak pernah bersua, tapi dengan ikhlas hati menghulur bantuan.
Rasa sangat-sangat terharu dan sangat-sangat berterima kasih kepada sahabat-sahabat saya.

Hujan rahmat menyambut kedatangan kami
Syukur Allhamdulillah

Badan Amal Nur-Zaharah Janda baik

Asrama yang menempatkan anak-anak perempuan

Tempat ni cantik, tersusun, kemas & tenang sangat

Sebahagian anak-anak membantu kami menurunkan bantuan makanan

Sebahagian sumbangan yang diterima dari sahabat-sahabat 

Ini untuk asrama anak lelaki

Jalan ke asrama perempuan dalam proses baik pulih, so kereta kami parking diatas dan barang-barang 
dibawa secara bergotong royong

Pengasas badan ini membina cafe yang mana semua hasil pendapatan terus disalurkan ke Badan Amal

Baju pink, Puan Asmah. Beliau yang menjaga anak-anak ini sepenuhnya.
Mendengar cerita dari beliau saya sangat kagum.
Mengahabiskan masa bersama anak-anak disini sejak bujang sehingga 
punya anak 2. Baju hijau menantu kepada pengasas Badan Amal Nur Zaharah

Ini asrama lelaki, 
Agak jauh dari asrama perempuan

Asrama Lelaki

Mereka menanam sayur sendiri, hasilnya ada yang dijual dan sebahagiannya menjadi hidangan anak-anak disini

kandang kambing disewakan kepada orang lain kerana mereka belum ada kepakaran dalam memelihara
kambing.

Dewan makan anak-anak lelaki
walaupun kurang sempurna tetapi kemas dan tersusun

Dapur asrama anak-anak lelaki
Seorang tukang masak diupah dari kalangan penduduk kampung
untuk memasak di asrama anak-anak lelaki

Saya tak sempat nak ambik gambar dengana nak-anak disini.
Selain cuaca kurang baik (hujan), hari juga sudah petang.
Dalam beberapa minggu lagi saya akan kesini lagi

Sesiapa yang berhajat untuk menderma beras, meehoon, tepung, sabun basuh, sabun mandi,
minyak dan keperluan wanita (pad) boleh hubungi saya di balqis6370@yahoo.com

Mudah-mudahan Allah menilai keihklasan kita.
dari memikirkan apa yang orang nilaikan tentang kita






7 comments:

Bicara Kak Noor said...

rumah Adib ke ni cantik ya semuanya tersusun je macam nak gi melawat jugak tapi syang jauh sangat..

Balqis Nazid said...

Bukan kak, Adib kat Puchong, ni rumah anak yatim janda baik...

anak2 sini pandai2 kak.. pengurusannya [un bagus allhamdulillah...

eni said...

cantiknya...selesa dan tenang...tengok pun tau memang tempat ni diurus dgn baik...

Balqis Nazid said...

Kak Eni: memang cantik sangat...
kalau sesapa nak datang sangat dialu2kan..

linda said...

tenang je tempat ni

Balqis Nazid said...

Memang tenang linda kat sini, nak bercuti pun boleh banyak chalet2 kat sini..
tempat dia memang cantik

shop said...

Wat's uv guys been doing was extreamly a beautiful job"I really salute u beautiful at hearts people,,hack care those haters ya,belive in wat ur doing n allah knws best"..luvs...frm singapore!!<3<3..