Related Posts with Thumbnails

Thanks yang Jadi Followers blog Ni...

Sunday 16 October 2011

Muffin pisang

Seriusnya saya tak berapa suka sangat kuih-kuih yang berasakan pisang ni kecuali pisang goreng.
Minggu lepas mak mertua bagi pisang nipah yang orang selalu buat goreng pisng tu.
Tetiba rasa nak buat muffin. Macam sedap jer ha..ha..(tekak ngengada ni..)
Google punya google jumpa resepi ni. Sedap juga ek muffin pisang ni...

Bahan-bahan A:
  • 160gm tepung gandum
  • 1 sudu kecil baking powder
  • 1 sudu kecil baking soda ( saya tak letak, tak ada dalam stok)

Bahan-bahan B:
  • 50 gm gula castor (nak manis boleh tambah lagi)
  • 4 biji pisang (saya guna pisang nipah)

Bahan-bahan C:
  • 1 biji telur
  • 250ml susu UHT (boleh ganti dengan susu cair)
  • 80gm minyak daisy soft blend Saya guna minya masak bisa jer)
  • 1 sudu esen vanila
  • 1 sudu esen pisang
  • secubit garam

Cara-caranya:
  • Panasakan oven 180'c
  • Campurkan semua bahan A dalam mangkuk, ayak dan ketepikan
  • Didalam bekas lain lenyekan pisang dan gaulkan dengan gula castor
  • Dalam bekas lain juga, pukul telur hingga sebati dan masukan semua bahan C
  • Curahkan bahan C kedalam bahan A, gaul sebati menggunakan whisk
  • Setelah sebati, masukan bahan B tadi dan gaul rata.
  • Masukan adunan 1/2 kedalam cup muffin
  • Akhir sekali taburkan cokelat cip ( saya tabur badam )
  • Bakar lebih kurang 20-25 minit

Ini pisang yang saya gunakan
Betul ke anmanya pisang Nipah ek...
He..he.. ya jer saya ni..

1/2 cup dalam muffin cup yang ditabur badam

Naik gebusss jer...

Sedap makan panas-panas.
Nyum..nyum...














No comments: