Related Posts with Thumbnails

Thanks yang Jadi Followers blog Ni...

Wednesday, 24 August 2011

Kembara Ukhwah ke Utara - Teratak Rahmat Perlis

13 Ramadan 1432 lebih kurang pukul 10 pagi kami meneruskan perjalanan ke Teratak Rahmat di Mata Ayer Perlis. Berat rasa hati nak meninggalkan anak-anak di Ummu Sofia ni. Rasa nak jer bawak si Sarah tu he..he..
Insyallah ada rezeki dan umur panjang kami akan ke Ummu Sofia lagi.

Dalam pukul 1 tengahari kami sampai ke Hotel Putra Perlis, Malam ini kami tidak bermalam bersama-sama anak yatim tetapi kami menginap di Hotel Putra.
Selepas Asar baru kami bergerak ke Teratak Rahmat.

Tiba di Teratak rahmat kami di sambut oleh anak-anak dan ustaz Ramzan.
Anak-anak Disini ketika kami sampai sedang menyiapkan juadah untuk kami berbuka nanti.
Seperti biasa kami akan berbuka dengan kurma dan sedikit kuih muih. Selesai solat magrib secara berjemaah
baru kami berbuka dengan makanan yang lebih berat.
Sementara menunggu Isya' kami di bawa meninjau persekitaran di Teratak Rahmat.
Kami juga disajikan dengan pertunjukan seni silat, acara makan kaca oleh anak-anak Teratak rahmat dan menjilat besi panas dengan menggunakan lidah. Sebenarnya tiadalah ilmu kebatinan untuk makan kaca dan menjilat besi panas ni.. sebaliknya hanya menggunakan teknik dari tindakan kimia yang mana air liur sendiri akan mencairkan kaca tersebut. saya tak berani melihat bersungguh-sungguh sebab terasa nyilu di ulu hati ha..ha..

Sebahagian gambar di Teratak Rahmat

Ustaz Ramzan memberi penerangan tentang Teratak Rahmat 

Kami bersama anak-anak Teratak Rahmat

Pengerusi Teratak Rahmat Cikgu Osman

Persembahan seni silat
(saya suka)

Wakil Kembara Ukhwah Puan Kusyi Hirdan

Chenta saya bagi semangat pada anak-anak Teratak Rahmat supaya belajar
bersungguh-sungguh

kusyuknya kak Kham..

Bersama Teta anak kak Yati dan yang baby tu anak salah seorang sukarelawan di Teratak Rahmat

Pengerusi Kembara Ukhwah  memberi goodies kepada anak-anak Teratak Rahmat

Puan Norhayati memberi sumbangan kepada wakil  Teratak rahmat

Masa ni terasa seperti rombongan sekolah yang datang buat lawatan 

Dorm anak-anak lelaki

Dorm anak-anak perempuan

Kami bersama-sama anak Teratak Rahmat berjemaah magrib, isya' dan Terawih
Merdu sungguh bacaan dari anak yang mengimamkan kami pada hari itu

Antara menu berbuka 

Selepas magrib baru kami makan, makanan yang lebih berat sebelum solat terawih

Penerangan dari Ustaz Ramzan

Dapur Teratak Rahmat

Ayam panggang salah satu juadah untuk kami berbuka 

Rotan ini berbeza untuk setiap kesalahan

Hadiah dari anak-anak Teratak rahmat untuk kami
Ini Mh yang punya

Yang ini saya punya
(Luar)

Walaupun cuma menggunakan bahan terpakai saya sangat menghargainya
sebab mereka memberi dengan penuh kasih sayang
(Dalam)

Hari terakhir sebelum kami balik ke KL


Stigma pemikiran masyarakat kita bila minta bantuan untuk anak-anak yang kurang bernasib baik adalah...
"aku ada baju-baju yang dah tak pakai nak tak..?"
Perlu diingat mereka bukan saja memerlukan baju, tetapi kewangan untuk pembelajaran mereka.
Bukan tak mau baju-baju terpakai ni, tapi yang paling sedeh bila baju-baju tu memang dah tak boleh pakai dan ada yang tak sesuai untuk anak-anak ni.

Saya sangat-sangat terusik dengan kata-kata seorang teman yang sangat aktif dalam sukarelawan ni kepada Chenta hati saya

Apabila kemiskinan mengetuk pintu rumah mu,
maka keluarlah melalui jalan tingkap.
Renung-renungkan...
















2 comments:

juliaakmal said...

wah seronoknya....banyak keje amal ko qis....aku nie kekadang teringin gak..tapi kekangan masa dan tanggungjawab pada suami dan anak2...buat aku berfikr 2 kali...hehehe..tunggulah nanti bila nak2 dah besar...keje pn dah berkurang....

Balqis Nazid said...

Julie tak namyak mana... ada kawan aku engineer grade oversea sanggup berenti kerja buat keja sukarelawan ni... tabik spring aku kat dia...

Insyallah satu hari nanti kita sesama ya..

Tak semstinya dengan anak2 ni Juli kalau nak buat kerja amal.. banyak lagi menyumbang pun dikira amal...
mudah-mudahan..