Related Posts with Thumbnails

Thanks yang Jadi Followers blog Ni...

Friday, 19 August 2011

Kembara Ukhwah - Ummu Sofiah

Diam tak diam dah hampir seminggu rupanya kisah geng Kembara Ukhwah ke Utara.
Rasa baru semalam kami bersama-sama anak-anak yang kurang bernasib baik tu.
Masih basah dalam kenangan melihat anak-anak di Ummu Sofia kegembiraan mendapat sumbangan dari kami.
Kalau boleh diulang lagi rasanya nak sangat saya berkampung di Ummu Sofia tu lagi.
Walaupun kami tidur secara berjemaah di dewan Ummu Sofia (lelaki di perpustakaan) tak terasa pun sulitnya, seronok pulak. Teringat dulu-dulu kalau pergi campingkan tidur tak sempurna sangat.
Walaupun masa saya dengan MH terbatas, tapi kami gembira. Banyak benda yang saya lalui membuat saya lebih menghargai apa yang saya ada. Ini bukan kali pertama saya bersama-sama mereka yang kurang bernaseb baik. Tapi kali ini keadaannya sangat berbeza. Mungkin sebab saya bermalam bersama-sama mereka jadi kesannya sangat mendalam dalam jiwa saya. Saya teringat zaman saya kecik-kecik dulu. kehidupan kami susah sangat. Apa yang saya lalui kelmarin mengingatkan saya tentang silam saya. Mudah-mudahan  apa yang saya kecapi hari ini, tidak menjadikan saya mendongak ke langit dan melupakan rumput di bawah.

Kembara Ukhwah memang dirancang dengan rapi. Cuma saya agak terkilan sebab saya tak menyertai mereka membuat kuih raya untuk 2 buah rumah anak yatim yang kami pergi.
Saya hanya membantu mereka serba sedikit  mencari dana. Saya tebarkan email ke semua sahabat-sahabat saya. Allhamdulillah respon yang saya dapat positif. Email saya mereka balas dengan mengatakan yang dah dimasukan dalam akaun pengerusi Kembara Ukhwah..
Sedikit ke banyak bukan persoalannya.. yang penting keihklasan.

Kami bertolak dari Kajang lebih kurang jam 10 pagi dengan 5 kereta. kesemua termasuk Teta dalam 13 orang. kami berhenti di ipoh untuk solat Jumaat/zuhor sebelum meneruskan perjalanan ke Trong Taiping.
lebih kurang jam 3 petang kami sampai ke Ummu Sofia.
Allhamdulillah..
Anak-anak di Ummu Sofia lebih kurang 30 orang.
Kami berbuka dan berterawih bersama-sama. Seronoknya dapat berbuka beramai-ramai.
Disebabkan tukang masak memasak dengan penuh kasih sayang, saya rasa makanan di Ummu Sofia memang 5 bintang. Lagi-lagi laksa (moreh lepas terawih) yang buat saya teringat-ingat sampai hari ini.. ha..ha...

Ini sebahagian dari kami di Ummu Sofia

Kami baru sampai disambut pengetua Ummu Sofia dan anak-anak

Sebahagian dari anak-anak Ummu Sofia

Yang paling kecil tu Sarah 5 tahun sama umur dengan Qaisara (baju purple)

Sebahagian goodies untuk anak-anak

kami berbuka disni beramai-ramai

kami berbuka dengan kuih-kuih dan kurma dahulu, solat magrib kemudian baru kami makan nasi

Anak-anak Ummu Sofia

Goodies untuk anak perempuan.
Antara isinya Kuih raya..Cokelat, telekung, baju raya dan duit raya

Untuk anak lelaki

puan Kusyi Hirdan team kembara Ukhwah

Majlis ni sangat santai MH cuma berkain pelekat, padahal dia bawa baju melayu
pak Seyit pun cuma berseluar track suit


Puan Norhayati Berahim  menyampaikan sumbangan kepada wakil Ummu Sofia

Yang ini fatin..dia paling manja dengan kami

masing-masing dengan baju raya

Anak ini baru berumur 11 tahun

Anak yang paling muda 5 tahun - Sarah.
Bijak..bila saya tanya dia menjawap dengan penuh semangat

Kami semua bersama anak-anak dan warga Ummu Sofia


Allhamdulillah..ada rezeki memang kami nak kesini lagi.. Insyallah.











2 comments:

GreenJade said...

mmg sgt terkesan di hari kembara ni kan Balqis..

pngalaman yg sgt2 manis & menyentuh kalbu..

boleh pinjam sket foto2 kt blog Balqis utk update kt blog Tini...kite x ambil byk gambo

Balqis Nazid said...

Tini.. betullah.. secara tak lansung peringatan untuk diri kita sendiri kan..

Sila..sila.. boleh jer..