Related Posts with Thumbnails

Thanks yang Jadi Followers blog Ni...

Wednesday, 24 August 2011

Nipisnya Iman

Ini cerita masa saya di Wang Kelian haritu.
Nipis sungguh Iman saya gara-gara tak tahan panas.
Bayangkan pukul 1 pm di Wang Kelian Perlis. Menyengat sungguh panasnya.
Pulak tu banyak sungguh makanan dan minuman yang dijual merata-rata.
Masa ni nampak air paip pun macam nampak paipsi (pepsi)
rasa nak teguk jer paip tu bagi lega dahaga ni ha..ha..
Tapi bagi rakyat negara jiran mereka tak kisah makan atau minum,
walaupun ada yang bertudung lingkup..
Tapi kita..kalau ABC (allah bagi cuti) pun malu nak minum depan budak,
lagi nak makan depan orang ramai sambil buat muka jelita kan..?

Hari tu saya merengek macam budak baru belajar puasa.
Tekak saya betul-betul kering nak minum.
Masa ni pulak teringat milo ais tabur....aduh....syahdunya huk..huk..
saya kata kat MH kalau minum milo ais mau bercawan-cawan saya minum..
MH kata nak buka, bukalah..saya dikira musafir..jadi  dia pujuk saya buka
Takut tetiba saya pengsan ker.
Ayat macam pujuk anak jer ha..ha..

Kalau ingat mencabarnya hari tu saya nak ketawa pun ada..
ya lah sepanjang puasa kali ni saya tak minum ais.
Tetiba saya nak milo ais berkoyan-koyan..

Tapi saya masih ada iman walaupun senipis bawang...
Saya pujuk-pujuk diri sendiri..
Nanti kalau buka tambah lagi hutang puasa....
sedangkan nak habiskan puasa 6 pun kadangkala termengeluh...
ya lah cabaran berpuasa selain ramadan ni lagi kuat kan...

Petang masa berhenti di RNR saya beli milo kotak (sejuk)
Cincau & teh bunga..aduh..macam setahun tak minum jer.
Kononnya nak pulun habislah...
Sudahnya bila buka saya cuma minum sekotak milo jer ha..ha..
lepas tu terus kekenyangan...

Inilah yang dikatakan kemenangan untuk orang berpuasakan...
selain menahan diri dari lapar dahaga..mengawal iman dan nafsu juga.

Allhamdulillah kenyag. kalau saya buka tadi mesti saya menyesal kan..
Ya allah..iman saya yang senipis bawang itulah yang menyelamatkan saya haritu dari ponteng puasa...

Cuma sekotak milo iftar saya pada hari itu.
Sedangkan siangnya bukan main melalak-lalak saya nak minum milo ais berkoyan-koyan he..he..



8 comments:

shila said...

cuaca kat utra memang panas lah... shila yg dah lama dok JB balik sana gelap balik... hehe...
jadi hitam manisss la katakan...hehe...
abg kompem sunburn... balik JB kulit muka mengelupas jer...
tapi kalau pagi memang sejuk terutamanya bila musim kemarau...

esh said...

hihi....comel pun ye gak. sib baik teruskan posa....

mmg camtu...keinginan masa belum buka berbondon-bondon, time buka dapat airrr....huihhhh......macam leganyaaaaa ya amat :)

munna said...

munna pun tahun ni banyak cuti puasa balqis....gara2 tonsil hari tu 3 hari tak berpuasa ....

Balqis Nazid said...

shila...
memang panass.... naseb baik muka kita jenis susah nak gelap... tapi kult tangan sekejap jer gelap...
susah pulak tu nak gebusss balik ekekekeee.....

Balqis Nazid said...

shila...
memang panass.... naseb baik muka kita jenis susah nak gelap... tapi kult tangan sekejap jer gelap...
susah pulak tu nak gebusss balik ekekekeee.....

Balqis Nazid said...

Esh...
memang pun...selagi belum buka macam2 rasa nak pulun... dapat air segelas hilang semua yg berkoyan2 tu....

Balqis Nazid said...

Munna...ouchhhh...!! tonsil peritnya... kena banyak minum air muna.. tak apa lepas raya nanti boleh ganti puasa balik..

Gen2Merah said...

ehehehehe.. kelakar lah cerita awak ni.. hihi.. tiba2 plak saya terimbas kenangan masa sekolah menengah dulu.. macam situsi d atas, saya penah sampai satu tahap tak tahan sangat daahhh.. bila da sampai waktu berbuka, minum segelas air dah kenyang.. padahal siang tadi punya lah kedhagaan nak minum macam2 air.. huhu

anyway salam ukhuwah salam persahabatan ye..

followed sini... (",)