Related Posts with Thumbnails

Thanks yang Jadi Followers blog Ni...

Friday 8 July 2011

Terkilan

Sebenarnya ni adalah kejadian hampir sebulan lepas. Tapi kalau teringat memang masih berbekas dalam hati.
Walaupun nampak remeh tapi aku rasa sangat terkilan lagi-lagi masa tu aku dengan mak mertua, adik dan anak saudara Nina.
Lokasi kejadian biarlah aku rahsiakan, tapi dalam masjid yang agak besar dan ada nama. Masjid ni juga berdekatan dengan kampung jadi emmang ramailah penduduk kampung yang bersolat dan mahu mendengar kuliah magrib sementara isya'
Kami sampai sewaktu semua jemaah dah selesai solat Magrib, sebahagian besarnya sedang menanti kuliah magrib. Dan ada beberapa orang luar yang singgah untuk solat.
Selesai berwudu' kami semua ke ruang solat wanita (hari tu aku lupa ambil beg telekung yang aku dah siap cuci)
Sampai di ruang solat, telekung yang diwakafkan untuk orang ramai dah habis dipakai dengan jemaah yang ada.
Sedehnya tak ada sorang pun yang menawarkan kami untuk meminjamkan telekung, padahal kuliah magrib tak mula lagi, dan ada antara mereka yang berbual sesama mereka. Agak lama juga kami menanti kalau-kalau ada yang nak meminjamkan telekung atau menanti jemaah yang usai bersolat.
Aku nampak keruh dimuka mak mertua aku. Mungkin kesal kerna magrib semakin suntuk.
Nina pulak asyiklah cakap.. "mak long Nina nak sembahyang ni.."
Aduh..walangnya hati dengar..dalam amsa yang sama mak mertua aku dapat telekung tanpa kain. Dia masih menunggu seminit dua kalau-kalau ada yang nak meminjamkan kain sebab memang nampak dia berdiri tertunggu-tunggu, jadi mustahil orang tak perasan kami berempat kan...
Disebabkan mak pakai stokin jadi dia turunkan kain baju kurung dia dan terus bersolat.
Sebelum berlalu mak mertua aku sempat berkata, "kalau mak ada telekung mak bagi jer pinjam bukan luak pun"
Agaknya ada beberapa jemaah yang dengar kesalan mak mertua aku terus menawarkan telekung pada aku.
Aku bagi Nina dulu sebab dia dah bosan tunggu lagipun dia solat lama sangat (nanti aku cerita kenapa lama)
Tak lama lepas tu Wawa pun dapat telekung.
Allhamdulillah kami dapat solat magrib walaupun terbit kekesalan sebelum tu.
Betul kata mak mertua aku, kalau dia ada telekung dia akan bagi jer orang lain pinjam.
Tak luak kan..tak ada yang kurangkan kalau pinjamkan kami telekung untuk solat.
Kenapa dalam rumah allah pun masih ada yang pentingkan diri sendiri. Tapi itulah realiti kehidupan.
Yang kadangkala tak terjangkau dek akal kita.
Tak payahlah nak bakhil sangat dengan harta dunia.. Yang kita nak bagi pinjam tu pun untuk kebaikan bukan untuk buat jahat.. Bukankah itu pun jariah...? dan amal Jariah kita antara 3 yang kita bawa sehingga kita dihisab nanti... Wallahualam...

Bersedekah kalau takut menjadi miskin - Norhayati Berahim

No comments: