Related Posts with Thumbnails

Thanks yang Jadi Followers blog Ni...

Tuesday 13 July 2010

Cerita Tangkuban perahu

5hb July 2nd day kat Bandung aku ke Tangkuban Perahu, lebih kurang 30km dari Daerah Bandung.
Memula nak ke Kawah Putih, tapi masa search kat internet ramai yang sugestkan gi Tangkuban Perahu dulu, so we all pun pakat ke Gunung Tangkuban Perahu.
Gunung ini menjadi salah satu tempat pelancungan yang terkenal di Kota Bandung, wisata Indonesia yang menarik di Jawa Barat. Lingkungan alam Tangkuban Perahu Bandung yang sejuk, dan sumber mata air panas di kaki-kaki gunungnya. Deretan kawah yang memanjang, menjadi daya tarik objek wisata itu tersendiri.
Sepanjang perjalanan mata dihidangkan dengan poko2 teh dan strabery di kiri dan kanan jalan.
Pokok-pokok yang ada di sepanjang perjalanan ke Gunung Tangkuban memang cantik-cantik.
Terpesona betul sepanjang perjalanan ni.
Sejarah Gunung Tangkuban Perahu ni menurut yang dibagitau oleh Pak Suria (supir kami) adalah lagenda antara Dayang Sumbi dan anaknya Sangkuriang. Panjang pulak nak ceritakan so kalau nak baca klik kat sini
Sejarah Tangkuban Perahu  lengkap cerita antara Dayang Sumbi dengan anaknya Sangkuriang tu..


Akhirnya sampai gak kat Tangkuban perahu ni..

On the way ke Tangkuban perahu

Masih berasap tapi tak aktif lagi

Pendangan dari atas

Yang bumbung hitam tu semua gerai-gerai
Tapi oklah yang  ni dia ta paksa pun kita beli. Just panggil jer kita suh beli
tapi tak adalah nak follow cam peniaga yang pikul-pikul tu

Fokus picture ni bukan aku hoccay..
aku nak tunjuk brother belakang tu yang kena kerumun ngan peniaga-peniaga kat sana
2 brother tu dari Malaysia juga.
Yang lain semua tu peniaga..galakan derang tu..
sian brother tu yang kepeningan...ahahaaaa...
aku pun kena gak sebelum tu..tak boleh nak elak beb...

Tetiba je Bapak ni mengekor kitaorang..ingatkan suka rela..
aku pun sukalah bila dia cerita pasal sejarah Tangkuban Perahu ni
alih-alih dia minta bayaran muahahaaaa....
250,00 rupeee tu..banyak  hu..hu...

Pokok-pokok ni masa kecik-kecik dulu kena sulfur gunung berapi
tu yang jadi merah-merah tu - kata bapak tadilah

 
katanya dulu boleh turun ke kawasan ni..
Tapi sekarang tengok jerlah dari atas ek..

Muahahhaaaa...gigih sungguh ek..

Ni tahu sumedang, rasa dia cam biasa jer..

its me....he..he...

Next Time kalau datang Bandung lagi rasanya nak ke Kawah Putih pulak..
Disebabkan peniaga2 yang so extrem tu aku jadi sangat2 Fobia dengan orang-orang yang
datang kat aku untuk jual barang ni.. Bayangkan dari aras bawah masa kami sampai lagi dia dah pujuk-pujuk suh beli barang, ingatkan makin jauh aku berjalan dia giveup...last-last aku yang give up. Rimaslah asyik mengekor jer mana aku pergi. Kita ni datang nak tengok pemandangan kat situ dia dok follow kita jerr...
silapnya aku tak masuk gerai-gerai yang banyak tu dulu kalau tak surelah tau berapa harga barang-barang yang terpaksa aku beli tu...Tapi aku pujuk diri sendiri. Mungkin ini ujian tuhan. Mungkin juga dengan cara ini aku dapat tolong mereka yang ditakdirkan mencari rezeki dengan cara begitu... walllah hualam..
Apapun aku dah halalkan semuanya....cuma lepas ni kena lebih cekal ha...ha....

No comments: