Related Posts with Thumbnails

Thanks yang Jadi Followers blog Ni...

Tuesday, 1 March 2011

Apa untungnya memfitnah

Fitnah, dalam kata lain mengata atau menceritakan keburukan orang lain atau menuduh orang lain secara umum.
Surah Al-Baqarah ayat 191 menjelaskan


والفتنة أشد من القتل


Bermaksud: Dan ingatlah bahawa angkara fitnah itu lebih besar bahayanya dari membunuh


Dan Jangan anggap menyebarkan cerita tidak benar itu cuma kesalahan kecil,
hakikatnya fitnah itu ibarat api dan dosa.
Membuat Fitnah juga menjauhkan diri dari syurga
Rasullulah bersabda ,
tidak masuk syurga orang yang suka menyebarkan fitnah

Masyallah, tentu kita takut kan bila kita dengar betapa besarnya dosa memfitnah kan,
tapi kenapa ya masih ramai yang senang-sennag menceritakan keburukan orang lain tanpa kesahihannya.
Seronokkah kita mereka cerita tentang orang lain.
Fitnah bukan sekadar dalam masyarakat sahaja,
sebaliknya dalam keluarga pun sering kita dengar adengan fitnah memfitnah ni,
Isteri memfitnah suami, abang memfitnah adik dan banyak lagilah kalau nak cerita.
sapa fitnah sapa ni kan.
Dah jelas dalam Al-Quran di sebut dosa memfitnah itu lebih besar dari membunuh.
Tapi kenapa ya masih ramai yang senang-senang memfitnah orang lain tanpa takut dosa yang allah janjikan.

Kenapa Allah melarang perbuatan fitnah...??
Sifat iblis dan syaitan wujud dalam diri manusia,
mereka ini tidak senang hati apabila ada diantara saudara mereka mendapat kesenangan, sebaliknya mereka rasa senang apabila mereka ini ditimpa musibah
dan mereka ini bukan saja terkutuk malah tergamak melakukan perbuatan fitnha
hanya disebabkan rasa iri hati dan hasad dengki
(sifat syaitan laknatullah) yang melampau terhadap kelebihan orang lain
Mereka ini juga pengecut untuk bersaing dalam menghadapi cabaran hidupdan halangan,
mereka rasa hanya mereka yang layak berada diatas.

Akibat dari perbuatan fitnah akan menyebabkan hubungan silaturahim akan terputus,
masyarakat kucar kacir, negara tidak akan makmur,
perbuatan  memutuskan silaturahim akan menyebabkan kita tidak dapat masuk syurga.
Sedar tak dengan memfitnah juga akan berlaku permusuhan dan huru hara,
hidup akan menjadi derita
didunia apatah lagi azab neraka yang amat pedih diakhirat nanti.
Tidak kah kita takut dengan balasan allah..????
Kalau tak takut dengan tuan punya badan yang difitnah takutlah balasan allah.

Rasanya semua ada pengalaman difitnah kan...????
Eh...!! ada ker yang berpengalaman yang jadi pemfitnah,
kalau ada cepat-cepatlah bertaubat ya,
Minta maaf pada orang yang anda tabur fitnah tu,
kalau betul tak apa, kalau tak betul bersoal jawaplah kita kat Masyar nanti.
Siapa yang pernah rasa sakit difitnah tentu tahu macamana perasaan tu kan,
emosi bercampur-baur.
Lagi-lagi kalau memang tak terlibat lansung dalam hal yang melibatkan kita dengan fitnah ni.
Nak marah pun tak guna, paling-paling tidak berdoa supaya allah memberikan hidayah pada si pemfitnah tu.
Mudah-mudahan terbuka hati si pemfitnah tu untuk bertaubat.

Ingat lagi bila seorang hamba allah yang dikasihi ni melemparkan fitnah terhadap aku.
Terkejut sangat-sangat.
Bayangkan dah bertahun-tahun (hampir 5 tahun) aku tak jumpa seseorang ni
Tup-tup dia kata aku buat cerita pasal dia,
adalah hamba allah yang dikasihi ni dah sampaikan macam-macam dekat orang tu
kononya cerita tu dari aku.
Masyallah, macam aku cakap tadi jumpa pun tak macamana aku nak cerita pasal orang lain ya.
Tapi tak apa, allah tu maha mengetahui, maha mengasihani.
Doa orang teraniaya ni Insyallah mustajab.
Sampai hari ni fitnah terhadap dirinya tak henti-henti melanda dirinya,
yang mana datangnya dari kaum keluarga dan orang-orang kelilingnya sendiri yang memfitnahnya.
Adilkan..?? hari ni kita buat orang esok tuhan bayar cash.
Tak payah tunggu lama Allah dah bayar semula, adilkan..???

Aku selalu berdoa agar tuhan melembutkan hati aku,
memaafkan dosa-dosa orang yang dah membuat fitnah terhadap aku.
Memang betul sedangkan Nabi ampunkan umatnya.
Tapi aku cuma manusia biasa yang tak lepas dari kesilapan.
Ini mungkin kelemahan aku, susah untuk memaafkan jika terlalu disakiti.
Kesiankan mereka yang tak aku ampunkan dosanya..
Insyallah satu hari nanti hilang rasa sakit hati akan aku maafkan..
Cuma masa yang tentukan..
Bila..?? Insyallah satu hari nanti.
Terseksa rasanya kan bila kita tahu ada orang yang tak memaafkan dosa-dosa kita.
Tentu kita rasa tak tenang.
Begitulah rasanya bila difitnah dengan perkara yang kita tak tahu.

Sekarang aku ambil pendekatan mudah, nak fitnah ker,
nak mengata ker, nak menghina ker,
nak merendah-rendahkan aku ker, nak memalukan aku ker.
Aku dah tak kisah pun.
Sebanyak mana pun fitnah dan cerita tak benar di jaja terhadap aku, tak akan jadi kudis buat aku.
Tak terkesan lansung kat hati ni, tu yang agaknya lagi sakit hati kot.
Tengok aku senang hati jer.
Erm...alahai kesian kan..
Orang yang suka memfitnah ni berjiwa miskin, padahal yang difitnah tu tak jadi miskin pun.
Mudah-mudahan kita semua akan diberkati allah, dikasihi allah, disayangi allah...
Dibukakan pintu hati kepada pemfitnah-pemfitnah tu agar bartaubat dan ingat balasan allah di Masyar itu pasti...

Subhanaallah











2 comments:

ADZA IRDAWATI aka MAK DARA said...

harap2 dijauhkan dari sifat ini dan dijauhi dr kawan kawan yang bersifat mcm ni.. huhuhu mudah2an kan balqis =)

munna said...

penyakit suka memfitnah ni mmg bahaya.... kerana mulut badan binasa