Related Posts with Thumbnails

Thanks yang Jadi Followers blog Ni...

Tuesday 20 April 2010

sakit...sakitnyerrrr....

Rasa 2-3 hari ni aku tak ada makan benda2 yang berkacang...
ada pun dah dekat 2 minggu lepas, aku makan satey Hj Samuri tu kat Awan Besar
tu pun makan tak lah banyak 7 batang jer..3 batang lagi Mr Hubby yang pulun.
Lepas tu memang tak ada makan benda2 berkacang ni...

Tapi semalam....
Adussss...!!! tghari tu dah rasa lain macam jer kat sendi ibu jari ni...
ingatkan sengal2 biasa jer, try buat letup2 kat jari tu
ouch..!!! makin sakit plak..semakin petang semakin merebak ke pergelangan tangan,
Ayooo.....dia dah mari lorrr...sakitnya...makin lama makin sakit...
sakit...sakit...sakitnya...!!!!!
Masa ni kalau makan ubat tahan sakit pun memang tak jalan..kecuali kalau Dr cucuk kat punggung baru
kurang, tapi seboleh2 aku memang tak nak cucuk..tahan selagi boleh tahan
(walaupun dah tak tahan, memang tak nak cucuk)
yang paling mujarab masa ni "tampal 2,3 koyok cili yang paling panas kat donia ni...tampal kat tempat yang sakit tu...pastu bungkuslah..." erm..bengkak memang akan jadi merah...tapi lepas 3, 4 jam dia akan cool sikitlah, walaupun tak terus baik.. lambat nak hilang terus..makan 2 hari gak..

Bila tengok makin bengkak,Mr Hubby tanyalah apa aku makan hari ni..
pagi tadi aku makan nugget 5 ketul, pastu tghari aku buat puding roti, jadi pudinglah lunch
tengahari aku haritu, ptg aku goreng nasi ...mana ada benda berkacang2 ni..
Erm...peninglah bila makin tua  ni..
makan kena jaga, kalau tak hu..hu..semakin perlahan metabolisma badan ni..

Ni Namanya sakit arthritis, adik beradik Gout...
cuma aku tak allergic ngan seafood atau ikan bilis..aku allergic ngan benda2 berkacang..
lagi2 kalau "kacang botol" memang sekejap jer...tak tunggu esok..jam tu juga kena..
dah lah "kacang botol" tu memang ulam yang paling aku fevret hu...hu...
nak awet muda banyakanlah makan ulam....ahahaaa....

Aku kena sakit ni since 2008 sebelum pindah KL, dulu tak tau kenapa tetiba sendi kat tangan ni
bengkak + merah, masa tu rasa sengal jer.. aku yang tak tau ni arthritis terus jer urut tangan tu..
Mr Hubby pun tolong urut sama...ghupanya penyakit ni pantangnya diurut ahahaaa...
apalagi kul 3 pagi tu tetiba..kondo kat blog aku tu bergegar ngan jeritan aku yang sangat nyaring..
"sakit....sakit.....sakit...!!!!!!!!!!!!"
memang sakit gilerrrr....masa tu tangan dah kena pakai anduh..tak boleh biar jer kalau biar tergantung
rasa macam nak meletup..bayangkanlah setiap sendi yang ada kat tangan tu membengkak..
kalau jari tu memang semua sendi dah cam belon merah jer..
Bila DR kata aku ada arthiritis terduduk japlah..
ya lah selama ni dengar jer gaoutlah...arthiritislah...tapi tak tau macamana sakit tu..
Arthiris ni bawah skit dari gout..org2 yang kena penyakit ni tak allergic dengan semua makanan.
Bergantung pada diri dia apa yang dia allergic, macam aku memang allergic dengan benda2 berkacang,
kadang2 jer dengan daging..tapi daging ni memang amat jarang sangat..
kalau kekacang ni memang senang nak kena..

Ada yang tanya macamana sakit ni...macamana ek..aku nak explain..
erm..cam sakit gigi..sakit gigi + gusi yang teramat dasyat tu, tapi ni setiap sendi yang ada kat tangan
tu sakit cam nak tercabut..sendi2 kita bengkak..kalau nak tau lagi boleh search jer kat internet ni
sebab agak susah aku nak terangkan... he..he..

He..he..kalau lepas kena tu tobat lah kejap...
"tobat sambal belacan" lepas baik..lupa jap..lagi2 kalau lama tak kena memang lupa terus..
bila kena, kenalah aku tahan telinga tadah apa yang Mr hubby dok nasihatkan..
(dia tak pandai & pernah bebel so apa yang aku boleh kata dia nasihatlah)
masa ni aku angguk jer lah...he...he...

Tapi betul kata kawan aku...dah berumur ni makan memang kena jaga..
aku kalau boleh tak naklah kena lagi lepas ni...
memang sakit woooo...sakit teramat sangat...
so kalau tak nak sakit kenalah kawal "NAFSU" tu ya...


Ni lah ghupa tangan aku yang dah aku tampal ngan koyok cili
paling panas kat donia tu...
masa ni dah bengkak sesangat...




No comments: