Related Posts with Thumbnails

Thanks yang Jadi Followers blog Ni...

Wednesday 23 February 2011

Tempe oh tempe

Tempe...
Suka makan tempe..??
Orang kata kalau yang makan tempe ni orang jawa jer..ya kerr...
Tak semestinya kan...
Orang Jepun antara yang sangat-sangat meminati tempe ni.
Buktinya,
Di Jepun terdapat banyak buku menceritakan tentang khasiat tempe.
Antara yang terkenal adalah "The book of  tempa"
ditulis oleh William Shurtleft dan Akiko Aoujaga. Buku ni lengkap dengan pengisian dan ilustrasi yang menarik tentang pembuatan dan manfaat tempe.

Oh...sebelum ni memang aku tak makan tempe. Sebab..????
Tak taulah napa ek tekak aku ni macam susah nak terima. kalau ada tempe dalam dalam campuran makanan
aku sanggup ketepikan. Tapi akhir-akhir ni tergerak nak makan tempe.
Sedapker...bolehlah biasa-biasa jer cuma aku nak makan sebab khasiat dia banyak.
Bagus kalau masukan dalam piramid makanan kita.
Buat masa sekarang aku cuma boleh makan yang di goreng jer...
Bertahun-tahun khawin ni 1st time beli dan goreng tempe..

Tempe yang siap digoreng

Cicah sambal kicap so yummy




1 comment:

munna said...

mmg banyak khasiat tempe ni... klu nk muka macam yb khir toyo kenalah amalkan selalu makan tempe