Related Posts with Thumbnails

Thanks yang Jadi Followers blog Ni...

Wednesday 29 September 2010

Sambal jawa + terung

Sambal jawa..ni yang kawan aku bagi nama bila dia makan sambal belacan (padahal tak ada belacan pun)
aku dulu. Sambal belacan a.k.a sambal jawa aku memang tak pakai belacan. Aku tak suka letak belacan kang tangan bau belacan sampai kesudah tak hilang. Sambal jawa ni sebijik sambal belacan cuma tak ada belacan jerk.. biasanya aku gantikan ngan terung ker, pelam muda ker, nenas ker, tomato ker...suka hatilah nak letak apa...hasilnya ..pergh...memang mabelesss....  (ha..ha..bukan aku cakap orang yang dah makan lah cakap.. kalau ada tempoyak huk...huk...mak mertua lalu pun tak sedar tau..


Bahan-bahan:

Terung sederhana besar di bakar / di kukus / di goreng dengan minyak yang sedikit
(boleh ganti ngan pelam muda, tomato, nenas atau belimbing buluh)
separuh labu bawang besar - di goreng
2 biji bawang putih - di goreng
sedikit bilis - di goreng
cili padi (ikut suka nak pedas mana) - di goreng
limau kasturi

* Tumbuk bawang bersama cili hingga separa lumat, kemudian masukan terung & bilis tumbuk secara kasar
* Gaulkan semua kemudian perahkan limau kasturi
* Kalau suka boleh gaulkan dengan tempoyak


No comments: