Related Posts with Thumbnails

Thanks yang Jadi Followers blog Ni...

Wednesday, 14 December 2011

Kelantan

Bulan lepas saya berpeluang ke Negeri Cik Siti Wan kembang, teruja sangat-sangat.
Ini kali pertama saya kesana, kebetulan seorang sahabat saya Yusuf dan Zurina akan melansungkan pernikahan di Tanah Merah. Segala apa yang saya fikirkan tentang "Kelantan" jauh berbeza dengan apa yang saya sendiri nampak dan lalui selama 4 hari 3 malam.
Eeii...memang seronok pengalaman kali ni. rasa tak nak balik pun ada he..he..
Saya kesana melalui KL-Kuala Lipis - Gua Musang dan terus ke Tanah Merah.

Malam pertama kami bermalam di Tanah Merah, keesokan harinya selepas majlis bersanding selesai saya terus ke Rantau Panjang. Nak juga tahu kehebatan rantau Panjang macam yang di ceritakan orang selalu ke "Kelantan" ni. Kalau sesapa yang gilakan barangan Correle, corning ware ker.. bolehlah kesini.
Periuk, belanga, baju-baju dan tudung bawal dijual sangat murah disini.

Malam kedua kami bermalam di Ridel Hotel, Kota Bahru. Berhadapan dengan Sungai "Kelantan".
Saya sangat sukakan Trengganu, tapi bila saya ke "Kelantan" saya terus jatuh cinta dengan "kelantan"
Suasananya, makannanya, persekitarannya... semualah tentang Kelantan saya suka sangat.
Saya sempat singgah di Pasar Siti Khadijah. Telekung, dan pelbagai jenis makanan sangat banyak dijual disini.
Selain tu, pelbagai jenis sayuran kampung yang jarang saya lihat di tempat saya.
kalau nak tengok wanita berniaga singgahlah Pasar Siti Khadijah jika anda ke "Kelantan"
Dari pasar Siti Khadijah saya terus ke Pengkalan Kubur. Jujurnya saya tak minat sangat kesini berbanding Rantau Panjang yang saya pergi kelmarin. Rasanya tak sampai 45 minit disini saya dah bergerak ke tempat lain.
Tak tau kenapa saya tak suka, lain orang lain pendapatnya kan...
Saya dan suami terus menyusur perkampungan yang mana dibelakangnya adalah Sungai Golok.
Mula-mula rasa pelik bila tengok askar kita banyak di sepanjang perkampungan ni..
Rupanya mereka menjaga keselamatan perkampungan yang berhampiran dengan Sungai Golok Ni.
Saya teruja, teringat cerita seorang sahabat saya yang dia melalui perkampungan Tak bai dan Pattani.
Banyak pengalaman yang dapat dikutip sepanjang pengembaraannya.
Tapi Chenta hati saya tak berani memandangkan kawasan tersebut sangat "panas" dengan keganasan.

Dari Rantau Panjang saya ke Jeli, sepatutnya kami bermalam di Jeli, dan keesokan harinya kami akan melalui perjalanan Jeli-Grik. Rupanya pekan Jeli kecil jer dan hotel budgetnya pula penuh.
kami berpatah balik ker Tanah Merah, cuma 40km dari jeli.
Saya tak rasa bosan dan penat, tapi seronok dan teruja.

Dari Tanah Merah saya terus ke Grik, Subhanallah...hanya itu yang mampu saya katakan.
Sangat-sangat menarik perjalanan kami dari Tanah Merah ke Grik ni. Walaupun kiri kanan kami cuma hutan tapi pemandangannya sangat cantik.
Syukur allhamdulillah saya berpeluang menyaksikan keindahan ciptaan Allah.
Sebelum sampai KL, kami singgah di Kuala Kangsar makan tengahari dan solat.
Masjid Ubudiah dan laksa kuala menjadi terget kami hari itu.

Sebenarnya kami agak tergesa-gesa pulang ke KL, memandangkan hari itu juga kami akan ke JB.
Chenta hati ada job disana.
Sampai KL magrib, dan selepas isya' kami meneruskan perjalanan ke Johor.

Serba sedikit cerita saya di Kelantan. Semasa saya menaip entry ni hati saya dipanggil-panggil untuk kesana lagi. Saya rindu nasi kerabu yang sedap dimana-mana kedai yang saya singgah, saya rindu Pasar Khadijah yang mana peniaga-peniaga disitu sangat ramah dan manis-manis, saya rindu setiap masjid yang saya singgah untuk solat, saya rindu aiskrim baba di Rantau Panjang. Segala-galanya tentang Kelantan saya sangat rindukan. Kalau sebelum ni Trengganu menjadi destinasi yang paling saya suka dan sepanjang tahun kami akan ke Trengganu lebih dari 3x rasanya "Kelantan" akan mengambil alih destinasi yang saya suka he..he..

Gambar saya akan letak dientry lain..




6 comments:

Cikpuan rara said...

tp kat sana xde nasi lemak.hehehe

gmiDOTstudent09 said...

best nye dpt jalan2 . time cuti skola niie mmg ramai yg pegi jln2 kan .tp best ke dpt g kelanta



follow sini kalau sudi
http://speechless009.blogspot.com

nik rosmawati said...

bangga jd org kelantan sebab ade yang suka datang kelantan :)
orang kelantan lagi suka bila org luar dr kelantan suka ke negeri kami :)))

Balqis Nazid said...

Rara: ha..ha.. saya memang kurang minat nasi lemak pagi2 so nasi kerabu dialah yang saya cari...sedapnya

Balqis Nazid said...

Gmidot: Tak sangka Kelantan best
Ok saya follow..:)

Balqis Nazid said...

Nik: Kita nak ngaku org kelantan juga boleh ekekke....

tapi memang awesome sangat..rasa 4 hari tak cukup...